Stemadvies bezorgde Grubbenvorstenaren: Stem niet op CDA, PvdA of VVD

28 februari 2006

Stemadvies bezorgde Grubbenvorstenaren: Stem niet op CDA, PvdA of VVD

Honderden bezorgde Grubbenvorstenaren zijn op 9 februari naar de openbare raadsvergadering over de Zandverwerkingscentrale in Grubbenvorst gekomen.Zandverwerkingscentrale Maar daar werd geen antwoord gegeven op de vragen. Desondanks waren CDA, VVD en PvdA het eens met de komst van de verwerkingscentrale. Reden voor de bezorgde Grubbenvorstenaren de inwoners van Grubbenvorst te adviseren niet op één van deze partijen te stemmen.

In de raadsvergadering van 9 februari zijn vele vragen gesteld met betrekking tot de Zandverwerkingscentrale. Tot nu toe zijn veel van die vragen niet beantwoord. Toch hebben VVD, PvdA en CDA hun medewerking toegezegd voor de centrale, nadat de raad op 21 februari een motie heeft aangenomen. Alleen D66 en de SP hebben tegen de motie gestemd. De conclusie van de burgers: "Zogenaamd kritisch opstellen voor de verkiezingen, maar uiteindelijk toch meegaan met het CDA-plan!" Dat valt de bewoners tegen. Zij vinden het ergerlijk dat de meerderheid van de raad zich zo laat inpakken, zonder echte garanties. De bewoners melden in een open brief: "Op welke partijen we niet moeten stemmen is ons wel duidelijk".
De VVD, PvdA en CDA vinden dat ze voldoende garanties hebben nadat wethouder Jenniskens positief reageerde op een motie van CDA, PvdA en VVD. De kanttekeningen die de bewoners plaatsen bij de inhoud van de motie zijn niet mals:
Als eerste staat in de motie dat de zandverwerkingsinstallatie niet langer dan noodzakelijk in werking is om de rivierverruimingsmaatregelen in de regio te realiseren. Vraag van de briefschrijvers: "Tot hoelang staat de centrale er? Tot 2025 of 2040 als de Maas verder uitgediept moet worden voor de beveiliging? En welke rechtsmiddelen zijn er om de fabriek te dwingen te stoppen? Blijft de haven daarna industriegebied?"
Verder wordt in de motie gesteld dat, nadat de werken zijn afgerond, de geplande natuurontwikkeling gerealiseerd moet worden. Reactie bewoners: "Het nieuwe natuurgebied wordt een blijvende plas water met daarin een kuil vol restafval van de verwerkingsinstallatie. Wat krijgen we verder voor die 40ha aan natuurgebied in Grubbenvorst terug? Is het St.Jans Sleutelbos dan uitgedroogd?" In de raadsvergadering heeft de SP al opgemerkt dat de natuur misschien - na vele jaren - terug te krijgen is. Maar het mooie maar kwestbare maasdallandschap is nooit meer te herstellen!
Ook dient volgens de indieners van de motie, CDA, PvdA en VVD, de veiligheid van de fietsers op de Venloseweg gegarandeerd te worden. Als reactie sprak de wethouder over een fietspad langs de spoorlijn, achter het bos. De bewoners vragen zich af of dit veiliger is dan fietsen langs vrachtwagens? Bezorgd vragen zij zich af: "Wie laat hier zijn dochters fietsen?"
Tenslotte - stellen CDA, PvdA en VVD in hun motie - moet het college alles in het werk stellen om als tegemoetkoming substantiele financien binnen te halen.Deze kunnen worden ingezet voor de kern Grubbenvorst. De bewoners vragen zich af wat Grubbenvorst hier expliciet voor terug krijgt? De bewoners vragen zich af welke partijen zand in hun ogen hebben? En ze vragen zich af of het altijd zo gaat in de raad? Een vraag die haast een antwoord is....