SP: meer voorzieningen voor ouderen in kleine kernen

15 januari 2006

SP: meer voorzieningen voor ouderen in kleine kernen

Voor de komende verkiezingen heeft de SP 10 SPeerpunten.
De komende weken zullen we steeds één van die SPeerpunten nader toelichten. Deze week gaan we in op: de voorzieningen voor ouderen.

De SPeerpunten zijn:

1. Meer democratie.
  2. Geen bezuiniging op dienstverlening.
  3. Ouderen wonen zolang mogelijk in eigen buurt of dorp.
  4. Steun aan het verenigingsleven.
  5. Ruimte voor de jeugd!
  6. Sociale politiek.
  7. Woonlasten omlaag en meer huurwoningen.
  8. Tegen biotechnologie, vóór duurzame landbouw.
  9. Openbare voorzieningen op maat in alle kernen.
  10. Een veilige buurt voor iedereen.

Vandaag dus:

DE VOORZIENINGEN VOOR OUDEREN

Ouderen in de kleine kernen die zorg nodig hebben, krijgen vroeg of laat te maken met een verhuizing. Meestel verhuizen ze naar Horst omdat daar meer voorzieningen zijn en er voldoende zorg geboden kan worden.
De SP wil zorgvoorzieningen voor ouderen spreiden over de dorpen en wijken. Want wanneer zorgvoorzieningen, zoals verzorgings- en verpleeghuisplaatsen, verspreid worden over de kernen kan dit een positieve invloed hebben op de leefbaarheid in de kleine kernen. Ouderen die actief zijn binnen het maatschappelijk leven van het dorp, kunnen dat blijven doen omdat ze in hun dorp kunnen blijven wonen.

Daarnaast kan de realisatie van woningen voor ouderen een aanleiding vormen om voorzieningen aan te trekken. Het valt te vergelijken met een verzorgingshuis waar diensten zoals een kapper, een winkeltje, een ontmoetingsruimte en spreekkamers aanwezig zijn. Deze voorzieningen kunnen benut worden door alle inwoners van de kern en dit heeft uiteindelijk positieve gevolgen voor de leefbaarheid in de dorpen.

Interesse in ons verkiezingsprogramma ‘Het kan anders, het moet anders’, neem dan contact op met Thijs Coppus.