Meer zicht op de wereld

28 januari 2006

Meer zicht op de wereld

Op vrijdag 27 januari reizen de gemeenteraadsleden en de leden van het college van B&W samen met hun partners af naar het Westland. Met uitzondering van de SP-raadsleden. Die blijven thuis. De raad en het college gaan kijken naar een veiling en een praatje maken met collega-gemeenteraadsleden. De SP-raadsleden – toch al niet happig op snoepreisjes op kosten van de gemeenschap - gaan niet mee, omdat ze het doel van dit reisje niet zinnig vinden en zonde van het gemeenschapsgeld dat er aan gespendeerd wordt.

Alternatief voorstel SP
In het Presidium (het Dagelijks Bestuur van de gemeenteraad) heeft Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, voorgesteld om de jaarlijkse excursie van de gemeenteraad te gebruiken om te kijken op welke manier het dualisme (de verdeling van taken tussen raad en college) verbeterd zou kunnen worden. De andere fractievoorzitters waren enthousiast vóór dat SP-voorstel. Toen het er op aankwam, bleken ze echter slechts een uurtje uit te willen trekken voor een gesprek met een collega-gemeenteraad die zelf ook nog niet wist hoe ze het dualisme op zouden kunnen pakken.

Symbolische actie
Een reactie van de SP kon niet uitblijven. En die kwam er en wel op dezelfde dag dat de raads- en collegeleden op stap gingen. Een aantal SP-leden togen naar het Raadhuis op het Wilhelminaplein in Horst voor een symbolische en ludieke actie. Gewapend met een trekker, een zeem, een spons, een emmer en een trap of keukentrapje gingen de SP-ers de grote ramen van de gemeenteraadszaal te lijf. Om daarmee het zicht voor de raadsleden naar buiten te verbeteren. Wat de SP betreft dienen de raadsleden zich vooral bezig te houden met de mensen in Horst aan de Maas en daar een goed zicht op te hebben. Een reisje naar een veiling in het Westland levert weinig op.