De speerpunten van de SP

9 januari 2006

De speerpunten van de SP

Voor de komende verkiezingen heeft de SP in Horst aan de Maas 10 SPeerpunten. De komende week zullen we steeds één van die speerpunten nader toelichten. Vandaag het speerpunt Meer democratie.

De SPeerpunten zijn:

1. Meer democratie.
  2. Geen bezuiniging op dienstverlening.
  3. Ouderen wonen zolang mogelijk in eigen buurt of dorp.
  4. Steun aan het verenigingsleven.
  5. Ruimte voor de jeugd!
  6. Sociale politiek.
  7. Woonlasten omlaag en meer huurwoningen.
  8. Tegen biotechnologie, vóór duurzame landbouw.
  9. Openbare voorzieningen op maat in alle kernen.
  10. Een veilige buurt voor iedereen.

Vandaag dus:

MEER DEMOCRATIE

De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met een gemeentebestuur dat nauwelijks in staat was de burgers bij haar plannen te betrekken. Of ze wisten de mensen met verkeerde plannen op de kast te jagen! Voorbeelden te over. Op één staat natuurlijk de sores rond de bouw van de bibliotheek en op plaats twee onbetwist de planning van de Westtangent, of, zoals B&W het noemt: de westelijke buurtontsluitingsweg. De derde plaats wordt – met stip – ingenomen door het verhogen van de tarieven van de gemeentelijke accommodaties. Plaats vier kan ingevuld worden door de Dorpsraden, die zich op z’n best niet gehoord en op z’n slechtst niet begrepen voelen.
Het gaat er om – wat de SP betreft - dat het College van B&W en de gemeenteraad meer naar de burgers luisteren en de burgers mee laten besluiten over hun eigen dorp of buurt.
De SP gaat wel naar de mensen toe. Samen met de burgers hebben we – met succes – actie gevoerd tegen de invoering van Diftar; we hebben de stem vertolkt van vele burgers uit Horst aan de Maas die afwijzend stonden tegenover de organisatie van de Floriade; de SP is regelmatig te vinden in het centrum van Horst om met de burgers in gesprek te gaan over politieke zaken.

Democratie

We hebben vaak gezegd dat “de politiek” de burgers links laat liggen. Nu zeggen CDA, PvdA en VVD in koor dat de burgers meer bij de politiek betrokken moeten worden. Wat ons betreft: geen woorden, maar daden. In het verkiezingsprogramma geeft de SP aan op welke manier de burgers meer betrokken kunnen worden bij de besluiten die genomen worden en hoe de burgers rechtstreeks invloed uit kunnen oefenen op hun eigen buurt of dorp.
Dinsdag 7 maart kunt u zorgen voor verandering. Zorg voor een échte versterking van de SP in de raad. Zodat we nà 7 maart ons werk nog beter kunnen doen. Ook voor Horst aan de Maas. U kunt op onze steun rekenen. Mogen wij dinsdag 7 maart op u rekenen?

Interesse in ons verkiezingsprogramma of wilt u een algemene vraag stellen?