Stille tocht voor dode mus

19 november 2005

Stille tocht voor dode mus

Als je een fout maakt of een verkeerde beslissing hebt genomen, moet je ‘sorry’ kunnen zeggen. Ik weet het, niet makkelijk. Maar toch, bij deze: 'Sorry !'

Sorry, want de SP heeft steeds gezegd dat de bibliotheek op een andere plek moet komen in het centrum van Horst.
Sorry, want de bewoners van o.a. de Groenewoudstraat kregen, vonden wij, de zware Piet toegeschoven voor het trage verloop van het hele proces rond het appartementencomplex.
Sorry, want de bibliotheek werd volgens de SP door het college als kop van Jut gebruikt.
Maar, sinds de informatieavond georganiseerd door de PvdA (naar aanleiding van het centrumplan en de historie van de Lambertuskerk en het atrium) van 15 november j.l. weten we wel beter. Volgens historicus Schatorjé zou de bibliotheek goed op de plek van pand Janssen aan het Wilhelminaplein kunnen komen. Volgens hem een alternatief (vreemd eigenlijk want hij gaf aan niet op de hoogte te zijn van de plannen voor het appartementen/bibliotheekcomplex) dat politiek niet bespreekbaar is, maar …. (en nu komt het) het bibliotheekbestuur moet zich vóór of tegen de locatie uitspreken. Nou weten we bij wie we de zwarte Piet moeten leggen.
Natuurlijk! Het bibliotheekbestuur gaat na jarenlang bedelen om een nieuw onderkomen, moeizame onderhandelingen en miscommunicatie de barricades op om hun nieuwe geplande locatie af te wijzen.
Daarnaast is het ook logisch natuurlijk dat wethouder Stas zegt dat het gezichtsverlies zou betekenen als het plan niet doorgezet wordt.
Wat kunnen we daar nou tegenin brengen?
Zoals altijd willen wij als SP positief meedenken. Wat dacht u van een stille tocht voor déze dode mus (maar dan wel in de buurt van het gemeentehuis even flink piepen).
En tot slot nog een suggestie aan het college: wellicht kan bij de volksuniversiteit Venray een cursus aangevraagd worden ‘Hoe praat ik mij uit benarde situaties’. Als een goedmakertje voor het stopzetten van de subsidie.
Zou het college ook sorry kunnen zeggen?

Wilma Kurvers

Klik hier voor de eerdere columns die op deze website geplaatst zijn.

Wilt u reageren op deze column? Dat kan: