h

Krommunicatie

11 november 2005

Krommunicatie

Burgemeester Kees van Rooij heeft naar aanleiding van de algemene beschouwingen een stukje over communicatie op zijn weblog geschreven.
Van Rooij vraagt zich af of communicatie niet te pas en te onpas als ‘excuus-truus’ wordt gebruikt en pleit voor ‘een marketing benadering om de relatie tussen bevolking en overheid goed in te vullen’.

In de optiek van de SP moet een communicatie uit een tweetal zaken bestaan: mensen informeren over waar je mee bezig bent en de bevolking betrekken bij de totstandkoming van het beleid.
Wat dit college doet, is alleen de burgers informeren over de plannen, maar vervolgens wordt de bevolking amper betrokken bij de ontwikkeling van de plannen.
Een duidelijk voorbeeld hiervan is de totstandkoming van de plannen voor een nieuwe bibliotheek in Horst.
Tijdens de algemene beschouwingen heeft de SP een aantal verbeteringsvoorstellen gedaan om de bevolking beter te betrekken bij de totstandkoming van de besluitvorming.
Wethouder Dings wilde hier helaas niet op ingaan. Voor de SP een teken aan de wand.
Deze starre houding zou je gedeeltelijk kunnen verhullen met marketingtechnieken, maar daarmee kom je niet tot de kern van het probleem.
Bij marketing gaat het om het verkopen van een boodschap. Terwijl het er in een democratie juist om gaat dat je samen met de bevolking tot deze boodschap komt.
Dus laat die marketing maar zitten en laat dit college werken aan een nieuwe houding.

U bent hier