Informatieavond drieluik biologische en duurzame landbouw

19 oktober 2005

Informatieavond drieluik biologische en duurzame landbouw

De Werkgroep Land- en Tuinbouw van de SP Horst aan de Maas organiseert samen met het landelijke Platform “Aarde, Boer, Consument”(een samenwerkingsverband van een aantal landelijke agrarische organisaties) een drietal informatie- en discussieavonden over Biologische en Duurzame Landbouw. De eerste bijeenkomst, vrijdag 4 november wordt ingegaan op de achterliggende filosofie van de Biologische en Duurzame Landbouw. In de volgende bijeenkomst – maandag 13 maart 2006 – wordt door een aantal deskundigen – uit de biologische landbouw én de reguliere landbouw – ingegaan op de economische kansen van biologische landbouw. In de derde en laatste bijeenkomst op maandag 24 april worden conclusies van de twee voorgaande bijeenkomsten voorgelegd aan landelijke, provinciale en gemeentelijke politici.

Wat zit er achter die biologische landbouw?
Vrijdag 4 november vindt de eerste bijeenkomst plaats in De Leste Geulde (Noordsingel 75) in Horst (van half acht tot half elf). Eerst worden drie inleidingen verzorgd door:
Geesje Werkman namens de Protestantse Kerk Nederland. Zij gaat in op het sociale aspect van ondernemerschap in de agrarische sector en het begrip “rentmeesterschap”.
Lidwien Daniels is hoofd marketing van de stichting Biologica, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, waarin biologische boeren, handelaren, verwerkers en detaillisten gezamenlijk werken aan het vergroten van de bekendheid van het biologische product, de groei van de markt en de kwaliteit van de biologische productiemethode. In haar bijdrage zal ze ingaan op biologische landbouw in het algemeen en de rol van de consument in het bijzonder.
Remi Poppe ex-Tweede-Kamerlid voor de SP en adviseur van Platform Aarde, Boer, Consument. Hij zal ingaan op de visie achter biologische landbouw, sociale aspecten waarmee agrariërs in het algemeen en biologische boeren in het bijzonder mee te maken hebben en ongetwijfeld zal hij als erkend milieuactivist ook in gaan op de milieuaspecten van reguliere en biologische landbouw.

Na de drie inleidingen vindt een discussie plaats met de aanwezigen in de zaal.

De Stichting Biologica verzorgt een informatiestand over de Biologische Landbouw.

Volgende bijeenkomsten:
Op maandag 13 maart 2006 wordt door o.a. een aantal deskundigen van het Landbouw Economisch Instituut en de Landbouwuniversiteit van Wageningen gediscussieerd over de economische haalbaarheid van biologische landbouw. Biedt biologische landbouw kansen aan boeren en tuinders, óf zal biologische landbouw veroordeeld blijven tot een “niche” in de markt, voor de consument met een iets bredere beurs?
De derde bijeenkomst op maandag 24 april 2006 wordt in drie afzonderlijke panels gediscussieerd tussen eerst gemeentelijke, vervolgens provinciale en tenslotte landelijke politici.