Het college van B&W moet vervuiling actief opsporen en verwijderen

13 oktober 2005

Het college van B&W moet vervuiling actief opsporen en verwijderen

Water is een van de eerste levensbehoeften. Voor ons geen probleem: wij wonen in een waterrijk land, toch? Dat dachten we wel ja! Maar jarenlang zijn grote bergen afval in de grond gedumpt of gestort en vervolgens afgedekt. Brandstofresten, olie en allerlei chemische producten werden gemorst of gewoon weggegoten in sloten en rivieren om het maar kwijt te raken.

De rekening wordt ons nu gepresenteerd: op veel plaatsen is grond en grondwater vervuild en waterleidingmaatschappijen moeten steeds dieper boren en enorm veel geld investeren in reinigingstechnieken om nog goed drinkwater te kunnen leveren.
Dit zal ons en onze nakomelingen enorm veel geld gaan kosten.

Het college van B&W moet de bodemvervuiling actief opsporen en vervolgens verwijderen!
Daarbij kan zij gebruik maken van informatie van bijvoorbeeld oudere inwoners van deze regio. Zij zullen zich misschien nog locaties herinneren waar bedrijven en stortplaatsen waren. Men zou kunnen denken aan brandstoftanks, bassins met houtbeschermende stoffen (carboleum, enz.). Dergelijke informatie doorspelen kan opsporing en verwijdering van verontreinigde plekken versnellen, met als resultaat kostenbesparing en tijdwinst. De gemeenschap kan zo veel geld uitsparen wat we weer kunnen gebruiken voor andere belangrijke zaken die de leefbaarheid in ons woongebied bevorderen. Laten wij samen deze tijdbom demonteren zodat onze nakomelingen ook in een gezonde waterrijke omgeving kunnen leven. Niet spreken over “Goed Rentmeesterschap”, maar het voeren! En vooral geen water bij de wijn doen, maar het drinken!

Hier kunt u andere stellingen lezen en eventueel becommentariëren.

Wilt u reageren op de stelling, vul dan onderstaand formulier in: