Geen prioriteit voor bestrijding gokverslaving

25 oktober 2005

Geen prioriteit voor bestrijding gokverslaving

In navolging van landelijke regelgeving is het in Horst aan de Maas niet toegestaan in cafetaria’s gokkasten te plaatsen. Daar waar wel gokkasten zijn toegestaan mogen alleen mensen boven de 18 jaar gokken. Reden voor deze regels: de gokverslaving is in Nederland enorm toegenomen. Daar dient paal en perk aan gesteld te worden. Voor de SP een belangrijk aandachtspunt.

Zo heeft de SP een aantal jaren geleden aangetoond dat een van de recreatieparken in Horst jeugdigen onder de achttien toestaat te gokken. De SP trok aan de bel en gemeente en recreatiepark namen maatregelen. In 2002 moest de SP in touw komen, omdat een ondernemer in Grubbenvorst de regels aan zijn laars lapte. Toen reageerde men opnieuw alert en werd de gokkast verwijderd.

Onlangs kreeg de SP signalen dat in cafetaria’s in Horst opnieuw gokkasten geplaatst waren. De SP-fractie schreef een brief aan B&W met de vraag of het beleid ten aanzien van gokkasten veranderd was en of er niet meer gecontroleerd werd. Tot verrassing van de SP antwoordde burgemeester Van Rooy dat hij geen prioriteit geeft aan controle op gokkasten. Volgens de burgemeester zijn horecaondernemers voldoende op de hoogte van het beleid van de gemeente met betrekking tot gokkasten en hij vindt het voldoende om een keer per vijf jaar bij alle horecagelegenheden langs te gaan om te kijken of alle veiligheidsmaatregelen die genomen moeten worden ook genomen zijn. En passant wordt dan even gekeken of er ook gokkasten staan en als dat het geval is, worden ze verwijderd.

De SP-fractie reageerde maandag 24 oktober j.l. in de vergadering van de raadscommissie Bestuur bij monde van Paul Geurts teleurgesteld. Hij wees de burgemeester op eerdere discussies in de raad van Horst aan de Maas, waarin alle fracties uitgesproken hebben dat de bestrijding van gokkasten een belangrijke zaak is en dus prioriteit heeft. Geurts werd bijgevallen door VVD-er Beurskens, die het van de gekke vond dat de gemeente niet controleerde. Nadat Geurts er op gewezen had dat gokverslaving in veel gevallen leidde tot crimineel gedrag, was de burgemeester bereid, om nog eens na te denken over de prioriteitstelling. In een volgende vergadering van de commissie Bestuur komt het college terug op de vragen van de SP.