Onderzoek naar belangenverstrengeling wethouder Douven afgewezen

5 september 2005

Onderzoek naar belangenverstrengeling wethouder Douven afgewezen

De coalitiepartijen CDA, PvdA en VVD hebben het voorstel van de SP een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de handelwijze van wethouder Douven afgewezen. De SP had zulk een onderzoek voorgesteld om te onderzoeken of Douven bij het gebruik van vogelafschrikapparatuur misbruik maakt van zijn functie als wethouder.

De SP wees er in het debat in de commissie Bestuur op dat Bessenteler Douven vorig jaar de opgestelde regels aan zijn laars had gelapt en ook dit jaar weer in de fout was gegaan. Hij maakte gebruik van een illegaal afweerpistool, weigerde mee te werken aan een onderzoek naar de overlast van dat afweerpistool, weigerde zich vorig jaar te houden aan voorschriften die opgenomen waren in de hem verleende ontheffing en produceerde aanmerkelijk meer knallen dan toegestaan. Bezwaren van omwonenden hielpen niet. Douven kan en kon kennelijk zijn gang gaan zonder daarvoor gestraft te worden, zo constateerde de SP.

Wethouder Knops ging wel in op vragen van de SP, maar noemde de door de SP naar voren gebrachte zaken nauwelijks de moeite waard. Hij vond de meerderheid van de commissie achter zich bij zijn opmerking dat de SP “suggestieve” vragen stelde. VVD-fractievoorzitter Beurskens vond dat er sprake was van zware aantijgingen en achtte de opmerkingen van de SP onbetamelijk. De PvdA wenste niet eens in te gaan op de feiten die de SP naar voren bracht. CDA-leider De Hoon sloot zich daar bij aan. Geen van de coalitiepartijen wenste in te gaan op het verzoek van de SP. Ook niet nadat deze voorstelde dat alle fracties het dossier van deze affaire zelf zouden inzien.

Een van de aanwezigen op de publieke tribune zei na afloop het debat met verbijstering en ongeloof gevolgd te hebben. Hij merkte op dat CDA, PvdA en VVD de SP verweten slechts een kant van de zaak te belichten, terwijl geen van die fracties ook maar de moeite hadden genomen het verhaal van de omwonenden aan te horen. De SP kondigde aan het er niet bij te laten zitten. Zij gaat het college om inzage in het dossier vragen. Op basis daarvan zal zij een feitelijke rapportage opstellen en deze voorleggen aan de raadsfracties.