Vrije huisvesting werknemers en controle op arbeidsvoorwaarden

12 augustus 2005

Vrije huisvesting werknemers en controle op arbeidsvoorwaarden

De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas schrijft in een brief aan het college van B&W dat het arbeidsconflict bij slateler Van Dijck in Meterik slecht is voor het imago van de land- en tuinbouw in de regio Noord-Limburg en dat het niet naleven van de CAO ongewenste concurrentievervalsing in de sector tot gevolg heeft. De SP stelt dan ook voor zorg te dragen voor een betere controle op arbeidsvoorwaarden. Om te voorkomen dat conflicten met de werkgever leiden tot problemen ten aanzien van de huisvesting (of omgekeerd) stelt de SP tevens voor het beleid van de gemeente zo aan te passen dat huisvesting van buitenlandse werknemers op het eigen bedrijf onmogelijk gemaakt wordt.

Tuinbouwsector onder druk
In haar brief stelt de SP dat situaties bij slateler Van Dijck het imago van de land- en tuinbouw in de regio schaadt. Zeker gezien tegen het licht van het streven van het college en haar partners met de Floriade de tuinbouwsector positief te presenteren. Verder kan het niet naleven van de CAO leiden tot voor de sector ongewenste concurrentievervalsing (op het gebied van arbeidsvoorwaarden). Om die reden stelt de SP voor de problematiek samen met de betrokken partners te bekijken hoe een halt kan worden toegeroepen aan vergelijkbare situaties.

Exemplarisch
De SP noemt de situatie bij slateler Van Dijck exemplarisch voor de constatering dat huisvesting bij of onder auspiciën van de werkgever leidt tot ongewenste complicaties en scheve verhoudingen in de relatie werkgever/werknemer. Daarom vraagt de SP het college het beleid op dit punt bij te stellen en huisvesting bij of onder auspiciën van de werkgever onmogelijk te maken en tegelijkertijd te zorgen voor adequate en vrije huisvestingsmogelijkheden voor buitenlandse werknemers.

CAO-bepalingen nakomen
De SP stelt dat werkgevers zich dienen te houden aan de CAO-bepalingen. Om daarvoor te zorgen dienen bedrijven daar op gecontroleerd te worden. De SP stelt voor om de controle op arbeidsvoorwaarden integraal onderdeel te laten zijn van de activiteiten van het handhavingsteam, zoals dat momenteel functioneert in de regio Noord-Limburg. Dit handhavingsteam richt zich nu nog alleen op het aanpakken van illegale tewerkstelling van buitenlandse werknemers en onverantwoorde huisvesting. Om dit te realiseren acht de SP het wenselijk dat het college in gesprek gaat met werkgevers en vakbond om te bespreken op welke wijze het handhavingsproject van Horst aan de Maas ook in het kader van de arbeidsomstandigheden ingezet kan worden.