‘Lindweg wordt miljoenenstraatje van Horst aan de Maas’

23 juli 2005

‘Lindweg wordt miljoenenstraatje van Horst aan de Maas’

Op 19 juli j.l. stond de reconstructie van het kruispunt Tienrayseweg-Venrayseweg-Lindweg op de agenda van de gemeenteraad.
Al heel lang en heel vaak is er gesproken over de situatie aldaar. Met de vaststelling in juni 2004 van het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) is tegelijkertijd afgesproken er hoge prioriteit aan te geven.

De huidige situatie
Dat er iets moet gebeuren ter plekke is duidelijk, aldus raadslid Wilma Kurvers. De afwikkeling van het verkeer komend van de A73 en de onoverzichtelijke situatie rond de kruising Venrayseweg en Tienrayseweg hebben al tot – soms ernstige – ongelukken en bijna-botsingen geleid. Hierdoor heeft het knelpunt enige jaren geleden zelfs het predicaat ‘black spot’ gekregen van de provincie. Daarbij speelt ook de aansluiting met de Lindweg – die slechts een paar meter verderop ligt – een belangrijke en vaak hinderlijke rol. De Lindweg moet weliswaar met een ‘hobbel’ genomen worden maar is kennelijk voor veel verkeersdeelnemers aantrekkelijk genoeg om van en naar de Norbertusparochie te komen. Vrachtwagens maken veel gebruik van de route om van en naar de bedrijven in het Meterikse Veld te rijden. Ook de schoolgaande jeugd maakt er dagelijks gebruik van op weg naar het Dendron College.

In gesprek met de gemeente?
De aanwonenden van de Lindweg hebben de afgelopen jaren hun woonomgeving zien en ook horen veranderen en hebben herhaalde malen bij de gemeente aan de bel getrokken om met name de overlast van vrachtwagens onder de aandacht te krijgen. Na de lange stilte ligt er nu een plan gebaseerd op verkeerstellingen en inschattingen hoe het verkeer zich gaat ontwikkelen. De bewoners voelen zich overvallen door de haast waarmee het plan is gepresenteerd en de wijze waarop zij erover geïnformeerd zijn.
Ze worden met het voorgestelde plan op hun wenken bediend, zou je denken. Ware het niet dat het naast een vrijliggend fietspad aan de noordzijde – prima voor de fietsers – ook voorziet in een forse verbreding van de weg. Dit laatste is bedoeld om het vrachtwagens mogelijk te maken elkaar te passeren. Dat er een mogelijkheid op verkeerstoename is, zit er misschien wel in, aldus het college. Dat lijkt ons zo klaar als een klontje. De reconstructie zal zeker een verkeersaantrekkende functie geven aan de Lindweg. En dat is nu net wat de bewoners niet voor ogen hadden toen ze hun klachten bij de gemeente neerlegden.

Forse investering ten gunste van vrachtverkeer
Met de aanpak van de kruising Venrayseweg-Tienrayseweg heeft de SP-fractie geen enkele moeite. Liever vandaag nog dan morgen.
Maar de forse investering van honderdduizenden euro’s in de Lindweg en de gevolgen die daaraan verbonden zijn voor de aanwonenden lijkt ons niet verstandig. Beter is het te bekijken of er iets aan de bron van de overlast – met name het vrachtverkeer afkomstig van grote bedrijven als Heveco – gedaan kan worden. Wij horen nu al geluiden dat vrachtwagens een andere route kiezen dan de Lindweg om naar het Meterikse Veld te komen. Je kunt je ook de vraag stellen hoe lang de bedrijven daar nog zitten en of je niet aan verplaatsing moet denken. De overige fracties sprongen als door een wesp gestoken op de SP-woordvoerster. Of de SP dan geen enkel bedrijf wil laten uitbreiden en bedrijven allemaal wil laten verplaatsen? Nee, natuurlijk niet. Het voorbeeld van Heveco is vrij uniek – gelukkig – voor onze gemeente. De meeste grote bedrijven zitten op bedrijventerrein en/of bevinden zich in de buurt van goede ontsluitingen. Met uitzondering van de bedrijven aan de Doolgaardstraat is de overlast van omwonenden qua verkeersbewegingen gering te noemen.

Alternatief voor de lange termijn
In de kritiek op het voorgestelde plan stond de SP-fractie alleen. De overige fracties gingen akkoord met de volledige reconstructie, inclusief de Lindweg, en gaven het college de opdracht mee nà realisering de effecten te bekijken en eventuele aanpassingen te doen.
In tegenstelling tot wat wethouder Stas suggereerde – namelijk dat de SP helemaal niks wil doen aan de situatie – zijn wij van mening dat er een goed alternatief voor de Lindweg-route gezocht moet worden.