Klachten over gebruik vogelafschrikapparatuur

23 juli 2005

Klachten over gebruik vogelafschrikapparatuur

De SP-fractie is door omwonenden van het bedrijf van de heer Douven, tevens wethouder van de gemeente Horst aan de Maas, benaderd in verband met de overlast die de vogelafweerapparaten veroorzaken op diens terrein.
Volgens de SP brengt wethouder Theo Douven de geloofwaardigheid van de politiek in gevaar.

Ingrijpen
De partij vindt dat de wethouder het goede voorbeeld moet geven en heeft de gemeente Horst aan de Maas gevraagd om in te grijpen.
De heer Douven heeft sinds zaterdag 16 juli j.l. apparatuur geïnstalleerd die vogels moet afschrikken. Het apparaat produceert krijsende vogelgeluiden en staat aan van ’s morgens zes uur tot ’s avonds laat in de avond, met soms een korte onderbreking overdag. Daarnaast wordt regelmatig gebruik gemaakt van een zogenaamd vogelafweerpistool, waar de heer Douven volgens aan de SP verstrekte informatie wel een wapenvergunning voor heeft, maar geen vergunning om als knalapparatuur te gebruiken, omdat het pistool meer decibels produceert dan toegestaan.

Juridische procedure
Omwonenden hebben inmiddels het Bureau Handhaving ingeschakeld en een advocaat die een juridische procedure is gestart. In die zin is – wat de SP betreft – op een juiste wijze gereageerd door de omwonenden. En normaal gesproken zou een politieke partij zich met deze kwestie vervolgens niet bezig hoeven houden, ware het niet dat – voor zover de SP kan overzien - de integriteit van het gemeentelijk bestuur aan de orde is. Immers, onlangs heeft het college van B&W een regeling in het leven geroepen, die er op gericht is om de overlast van knalapparatuur voor omwonenden te verminderen en tot draagbare proporties terug te brengen. Door nu gebruik te maken van de hiervoor beschreven apparatuur lijkt de heer Douven deze nieuwe regeling te omzeilen. Juist van een lid van het college van B&W mag men, waar het gaat om zaken die gemeentelijke regelgeving raken, terughoudendheid verwachten in het gebruik van bedoelde apparatuur. Zeker daar waar vanuit de politiek “waarden en normen” uitdrukkelijk aan de orde zijn gesteld. De geloofwaardigheid van de politiek staat naar de mening van de SP-fractie als gevolg van dit handelen onder druk.

Politieke integriteit
Vandaar dat de partij een aantal vragen aan het college van B & W heeft gesteld waarin gevraagd wordt of het college op de hoogte is van het vrijwel ononderbroken gebruik van de beschreven apparatuur door de heer Douven. Daarnaast wordt gevraagd of het college het met de SP-fractie eens is dat beschreven handelen van de heer Douven de politieke integriteit raakt en de geloofwaardigheid van de politiek in het geding brengt en zo ja, of het college mogelijkheden denkt te hebben om hieraan een einde te maken en die mogelijkheden wenst te benutten.