Dienstenrichtlijn: Raad Horst a/d Maas deelt zorgen SP

5 juni 2005

Dienstenrichtlijn: Raad Horst a/d Maas deelt zorgen SP

In de raadsvergadering van april j.l. waarschuwde de SP voor de negatieve gevolgen van de zogenaamde Bolkensteinrichtlijn voor het Horecabeleid. Besloten werd nader onderzoek te doen. Maandag 30 mei besprak de commissie Bestuur de resultaten. De zorgen van de SP werden bevestigd.

Reden om als gemeente een brief te sturen naar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten met daarin verwoord de zorgen over de gevolgen van de invoering van de Bolkensteinrichtlijn. In de hoop nog invloed uit te oefenen vóórdat het Europees Parlement op 8 juni de Bolkensteinrichtlijn aanneemt.

Criminelen moeilijk te weren
Met het Horecabeleid wil de gemeente via een speciale wet (de wet BIBOB) voorkomen dat criminelen via het opkopen van panden Horecagelegenheden kunnen vestigen. Dat kan de gemeente niet meer, na invoering van de Bolkensteinrichtlijn. Die stelt dat een verleende vergunning voor een horecavestiging in één Nederlandse gemeente meteen het recht geeft om filialen te vestigen in het hele land zonder nader onderzoek naar de achtergrond van de ondernemer.

Bestemmingsplan geen sturingsmiddel meer
De gemeente wil Horecagelegenheden toelaten in het buitengebied. Maar dan wel onder strikte condities, vastgelegd via het bestemmingsplan en via vergunningverlening. Maar volgens de dienstenrichtlijn behoren het invoeren van beperkingen of strikte condities na invoering van de Bolkensteinrichtlijn definitief niet meer tot de mogelijkheden.

Geen overleg meer tussen gemeente en Horeca
Momenteel voert de gemeente regelmatig overleg met de Horecaondernemers. Maar de Bolkensteinrichtlijn haalt ook hier met een dikke rode stift een streep door. De richtlijn verbiedt namelijk overleg of afstemming tussen de lokale afdeling van Horeca Nederland en het gemeentebestuur. Nu is het Horecabeleid in de gemeente Horst aan de Maas nog opgesteld in samenspraak met de betrokken ondernemers. Afspraken zijn gemaakt over onder andere openings- en sluitingstijden, terrasbeleid, evenementen enzovoorts. Dat kan straks dus niet meer.

Paul Geurts
SP-fractie