SP: kiezen voor samen

25 mei 2005

SP: kiezen voor samen

Waar in Horst aan de Maas het college van CDA, VVD en PvdA met name inzet op grootschalige projecten als de Floriade, Californië en een bibliotheek ondergeschikt gemaakt wordt aan een project dat niet op de Horster leest is geschoeid, kiest de SP voor kleinschalige projecten.
Lees ook de tekst (acrobat-symbool 80kB) die de SP inbracht in de vergadering van de gemeenteraad, door hier te klikken.

op
Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota op woensdag 25 mei jl. heeft de fractie van de SP erop aangedrongen in te zetten op leefbaarheid en kleinschalige landbouwprojecten.

De bibliotheek
De raad heeft besloten dat de bibliotheek op P1 gerealiseerd wordt met voldoende parkeergelegenheid. Dat de bibliotheek nu onderdeel uit gaat maken van een groot appartementencomplex is niet volgens afspraak. De kans dat de bouw flink vertraagd wordt door fundamentele (en terechte) bezwaren van omwonenden is zeer reëel. De raad heeft namelijk gekozen voor een nieuwe bibliotheek, geen groot project. De SP heeft het college verzocht om op korte termijn met een plan van aanpak te komen om de bibliotheek op een alternatieve locatie te huisvesten, voormalig pand Albert Heijn.

Kleine kernen
De leefbaarheid in de kleine kernen hangt nauw samen met het voorzieningenniveau in deze plaatsen en is volgens de SP een voorwaarde voor de verdere groei van onze gemeente, in zowel sociaal als economisch opzicht. De kleine kernen vormen belangrijke sociale verbanden met een hecht verenigingsleven, maken onze gemeente voor toeristen aantrekkelijk en beschikken over een aantal ondernemende kleine zelfstandigen.
Om het voorzieningenniveau op peil te houden en eventueel uit te breiden, denkt de SP dat het belangrijk is om te onderzoeken welke mogelijkheden brede scholen - waarin naast de school dus meerdere voorzieningen zijn ondergebracht - kunnen bieden.
De overheid kan een belangrijke stimulerende rol spelen in het bundelen, behouden en uitbreiden van de voorzieningen in de dorpen.