SP-fractie: Actie tegen topsalaris Essentdirectie

11 april 2005

SP-fractie: Actie tegen topsalaris Essentdirectie

logo Essent
De SP wil in de raadsvergadering van dinsdag 19 april a.s. in een interpellatiedebat van het college weten of zij bereid is in de eerstkomende aandeelhoudersvergadering van Essent gebruik te maken van haar bevoegdheid van aandeelhouder om de salarisverhoging van Essent topman Boersma terug te draaien.

Zelfverrijking
De afgelopen week zijn berichten naar buiten gekomen m.b.t. de inkomens van managers van Essent en Nuon. Uit de berichten af te leiden hebben we hier te maken met moreel en maatschappelijk onaanvaardbare zelfverrijking! Voor de velen die in Nederland, als gevolg van het huidige kabinetsbeleid, de broekriem moeten aanhalen zijn dergelijke berichten onbegrijpelijk. Het is naar de mening van de SP niet te verkopen dat werknemers in Nederland door dit kabinet opgeroepen worden, zogenaamd in het belang van de toekomst van onze Nederlandse economie, te matigen, terwijl ondertussen de mensen aan de top van - voorheen - overheidsbedrijven het zozeer af laten weten.

Horst aan de Maas aandeelhouder
Het gaat hier om bedrijven die indirect aangestuurd worden door onder andere de gemeente Horst aan de Maas, als aandeelhouder van in dit geval Essent. Het mag er wat de SP betreft niet bij blíjven dat we hier alleen maar "schande" over spreken. Zij schrijft de raad: "dit mogen we als gemeenteraad van Horst aan de Maas niet over onze kant laten gaan; de geloofwaardigheid van het openbaar bestuur staat hier serieus op het spel". Dat is de reden dat de SP de gemeenteraad en het college van B&W van Horst aan de Maas oproept, er alles aan te doen om de salarisverhoging van de Essent-topman terug te draaien.