Mag het een onsje minder?

1 februari 2005

Mag het een onsje minder?

reactie op de open brief van de PvdA-afdeling

Vorige week reageerde de PvdA op de voorstellen van de SP om te bekijken of de gemeente niet alleen kon bezuinigen door te privatiseren, zoals sommige partijen willen, maar ook op de kosten van bestuurders. Volgens de PvdA was de SP 'populistisch' en kwam ze met ondoordachte voorstellen. Een stellingname die roept om een weerwoord.

De voorstellen van de SP – korten op de vergoedingen voor raadsleden en wethouders – scoren volgens de PvdA 'makkelijk' bij de bevolking. Dat klopt. Omdat het logische voorstellen zijn. De PvdA vergelijkt raadsleden en wethouders met werknemers in een bedrijf. "Die accepteren toch ook geen loonsverlaging…?", aldus de PvdA. Daarbij vergeet de PvdA – waar het om raadsleden gaat – dat de raadsleden in Horst aan de Maas allemaal een baan hebben, waar ze hun inkomen mee verdienen. Ze kunnen dus vooruit, ook al krijgen ze een iets lagere vergoeding voor hun raadswerk. Overigens zou het de PvdA en haar wethouder sieren als ze de meetlat die ze voor zichzelf hanteren ook van toepassing verklaren op de besluiten die ze nemen ten koste van bijvoorbeeld gehandicapten en ouderen. Denk bijvoorbeeld aan het innemen van rolstoelen als de gehandicapten en ouderen met die rolstoel – naar de mening van de wethouder – te weinig kilometers maken. Het gaat hierbij om gemeenschapsgeld – zo laat de wethouder de SP steevast weten als de SP op dit soort besluiten kritiek heeft – en daar moeten we zuinig mee omgaan. Maar vergoedingen aan raadsleden komen ook uit de pot van de gemeenschap…, toch?

In zijn reactie in de Echo zegt PvdA-fractievoorzitter Seegers dat raadsleden in een tijd van bezuinigingen de moeilijke taak hebben om keuzes te maken. Iets wat hen - volgens Seegers - niet door iedereen in dank wordt afgenomen. "Dat is hun lot", schrijft Seegers, doelend op de raadsleden. Alsof het hen overkomt… En vervolgens zegt hij dat raadsleden die taak op zich hebben genomen toen ze door de bevolking zijn gekozen…. Alsof je dan niet voor andere bezuinigingen zou mogen kiezen?

De SP heeft een notitie opgesteld waarin de mogelijkheden om te bezuinigen op bestuurskosten op een rijtje worden gezet. Aangegeven wordt dat bijvoorbeeld de raadsvergoeding met 20% gekort kan worden. De notitie eindigt met de aanbeveling om gezamenlijk te bekijken op welke wijze we de bestuurskosten kunnen beperken. De uitkomst daarvan zou ook kunnen zijn dat 'maar' 5% gekort wordt op de vergoedingen voor raadsleden en dat daarnaast andere bezuinigingsmogelijkheden benut worden. Maar op het moment dat je ook maar even praat
over korting op vergoedingen voor raadsleden krijg je de toorn van de PvdA over je heen. Dan doet het er niet meer toe wat je verder voor stelt. Soms zou je wensen dat de PvdA net zo bevlogen reageert op die momenten dat de voorzieningen voor gehandicapten weer eens verder afgebroken worden… Het lijkt me goed om steeds weer de vraag te stellen "Mag het een onsje minder?" als het gaat om bestuurskosten, zeker als je die afzet tegen de kortingen op leefbaarheid.