Voorstel SP: bezuinigen op kosten bestuurders

16 januari 2005

Voorstel SP: bezuinigen op kosten bestuurders

Afgelopen dinsdag werden in de raadsvergadering van Horst aan de Maas naar aanleiding van de zogenaamde Kerntakendiscussie aan de raad een aantal besluiten voorgelegd, die onder andere dienen te leiden tot bezuinigingen op de uitgaven van de gemeente Horst aan de Maas. De fractie van de SP heeft voorgesteld óók te bezuinigen op de kosten voor bestuurders.

Naar de mening van de SP moet bij deze bezuinigingsronde óók gesneden worden in "eigen
vlees". En dan bedoelt de SP niet: wegsaneren van ambtenaren. De SP bedoelt ècht: snijden in eigen vlees. Dat betekent bezuinigen op de vergoedingen van wethouders, raadsleden, commissieleden en leden van adviescommissies.

De SP heeft een notitie geschreven, waarin ze voorrekent welke bezuinigingen in dit kader te realiseren zijn. Kort samengevat verwacht de SP dat er in Horst aan de Maas, zonder al te radicale maatregelen, een bedrag van bijna € 123.000,00 te bezuinigen valt op de kosten die het besturen van de gemeente met zich meebrengt. De grootste opbrengsten worden behaald door 20 procent in te nemen op de wettelijk maximale vergoeding voor raadsleden, wethouders en raadscommissies. In verhouding tot andere gemeenten is Horst aan de Maas erg goed voor haar raads­ en commissieleden. Door deze bezuinigingen in te voeren kan een deel van de bezuinigingsproblematiek worden opgevangen. Daarnaast dient na de raadsverkiezingen van 2006 te worden gekeken naar het aantal commissieleden en ­ verdergaand ­ het bestaansrecht van commissies in een duaal bestel. Dat duaal bestel gaat er immers vanuit dat raadsleden zelf naar de burgers gaan en functioneren als volksvertegenwoordigers. Nietraadsleden in commissies voegen niets toe indien raadsleden hun werk doen.

Iedere euro die er op het bestuur wordt bespaard, hoeft niet bezuinigd te worden op voorzieningen voor inwoners. De SP­fractie ziet de notitie als een bijdrage aan de discussie over bezuinigingen in het kader van de kerntakendiscussie en als een alternatief voor andere bezuinigingen. De gemeenteraad heeft een voorbeeldfunctie. In tijden dat bezuinigd moet worden, moet de raad ook naar zichzelf kijken.

Voor de tekst van het voorstel lees verder