wie zwijgt, stemt toe

1 juni 2004

wie zwijgt, stemt toe

voorblad verkiezingsprogrammaOp donderdag 10 juni mag u de Nederlandse leden voor het Europees Parlement kiezen. Wij willen u vragen om uw stem aan ons – de SP – te geven. Dan kiest u een waakhond in Brussel. Geen ja-knikker die braaf pootjes geeft, maar een die durft te blaffen tegen afbraak van sociale en democratische rechten, tegen geldverspilling en gevaarlijke grootheidswaan. En dat is hard nodig!

'Brussel' beslist steeds meer, terwijl onze bevolking veel liever baas in eigen huis blijft. In de Europese Unie spelen grote landen en grote ondernemingen de hoofdrol en Nederland slechts een bijrol. Tegen die uitholling van onze democratie moeten we onze stem verheffen. 'Brussel' eist dat er keihard bezuinigd wordt op die zaken waarop we in Nederland juist trots waren: de gezondheidszorg, het onderwijs, de sociale zekerheid. Die onverantwoorde sociale tweedeling moeten we niet pikken.

'Brussel' verspilt een heleboel geld aan het rondpompen van subsidies en bureaucratie. Daarnaast wordt er geld over de balk gesmeten door het onnodig heen en weer gereis tussen Brussel en Straatsburg. Door de invoering van de euro zijn we allemaal in onze portemonnee gepakt, terwijl beloofd was dat de prijzen níet omhoog zouden gaan. Dit moeten we aan de kaak stellen. 'Brussel' wil ook de buitenlandse politiek gaan voorschrijven en ons dwingen openbaar vervoer en energiebedrijven aan de hoogste bieder te gunnen. En er komt een Europees leger, dat overal op militair avontuur kan gaan. Iedereen die staat voor vrede en veiligheid, moet zich daartegen verzetten. Thuisblijven is geen optie. Veel mensen vragen zich af waarom ze met de verkiezingen voor het Europees Parlement in hemelsnaam moeten geen stemmen. 'Ze doen daar toch wat ze willen'. Wanneer u thuis blijft, lost dit niets op. Integendeel, dan zal er juist niets veranderen. De SP kiest er voor om van binnenuit iets te veranderen, want wie zwijgt stemt toe.

De SP kiest er altijd voor om 'eerlijk delen' centraal te stellen. Ook in Europa staan we voor eerlijke samenwerking waar iedereen echt wat aan heeft. Als u ons uw stem geeft op 10 juni, hoort u hem zeker terug. Kies daarom op 10 juni uw eigen waakhond in Brussel! U zult er geen spijt van hebben.

Thijs Coppus, voorzitter SP afdeling Horst aan de Maas.