Geslaagde SP-avond over Europa

31 mei 2004

Geslaagde SP-avond over Europa

René RooversOp maandag 24 mei heeft de SP in het Horster Gasthoês een informatieavond over de Europese verkiezingen georganiseerd. Spreker op deze avond was SP-kandidaat René Roovers. Roovers staat tweede op de SP lijst voor de verkiezingen van het Europees Parlement (EP).

In zijn inleiding hamerde Roovers op het belang van een grote opkomst bij de verkiezingen voor het EP. 'Veel mensen hebben terechte kritiek op het functioneren van de Europese Unie. Maar het helpt niet om thuis te blijven. Integendeel: als je thuis blijft, verander je niets aan dit Europa.

De taak van de SP is om Europa terug naar de burgers te brengen. Dit kan onder andere door van onderop een verzet tegen dit huidige Europa te organiseren en door in het parlement samen met andere linkse Europese Partijen een vuist te maken tegen het huidige rechtse beleid van Europa.'

Naast het belang om te gaan stemmen ging Roovers in op de werkelijke prioriteiten van Europa. Deze prioriteiten liggen niet bij het gewone Europa van het volk, maar bij het Europa van het kapitaal. 'De mensen hebben in Nederland nooit iets over Europa te zeggen gehad. Wat je in de praktijk ziet, is dat Europa nauwelijks investeert in – mijns inziens – de wezenlijke zaken zoals het verbeteren van de grensverbindingen en het openbaar vervoer tussen de EU-landen. In plaats daarvan worden lidstaten steeds meer verplicht om hun openbaar vervoer in de verkoop te gooien en dreigt een steeds verdere versnippering van het openbaar vervoer in de landen zelf, maar ook tussen de lidstaten onderling.'

Na de pauze ging Roovers in op vragen uit het publiek. Aan de orde kwamen onder andere de toestroom werknemers uit Oost-Europa, grenstransporten van gevaarlijke stoffen over het spoor en de problemen die grensarbeiders ondervinden. Voor dat laatste wil de SP bekijken of er mogelijkheden zijn om dit thema in regionaal verband verder op te pakken.