SP vóór subsidiering lessen vrije academie

19 april 2004

SP vóór subsidiering lessen vrije academie

De afgelopen weken werd duidelijk dat het college van B&W van plan is om de subsidie aan de Vrije Academie stop te zetten. Men wil bezuinigen op het kunstzinnig aanbod dat voorheen de Stichting Kunstzinnige Vorming Noord-Limburg (SKVnl) voor de gemeente Horst aan de Maas verzorgde.

Nu de afspraken met SKVnl zijn afgeblazen is ervoor gekozen om Kunstencentrum Jerusalem uit Venray de muzieklessen in Horst te laten verzorgen. Het voorstel is om het overig kunstzinnig aanbod dat door de Vrije Academie wordt verzorgd niet meer af te nemen.

Wethouder Jenniskens gaf tijdens de commissievergadering van 16 april jl. aan dat het muziekonderwijs een maatschappelijke functie heeft, omdat het ten behoeve van de verenigingen is. Volgens hem is dit het verschil met de (individuele) lessen aan de Vrije Academie.
Voor de SP is de individuele ontplooiing van mensen ook van groot maatschappelijk belang en kan de overheid hier een stimulerende rol in spelen. Daarom is de partij een voorstander van het toekennen van subsidie aan de Vrije Academie.

De SP pleit ervoor om uit te gaan van een verdeelsleutel. Dat wil zeggen dat de eventuele bezuinigingen op het muziekonderwijs en de Vrije Academie evenrediger en rechtvaardiger verdeeld worden. Daarnaast is de SP er voorstander van om de mogelijkheden te bekijken om de Vrije Academie, het muziekonderwijs en de Volksuniversiteit gezamenlijk te behandelen – via een integrale aanpak – omdat er een aantal belangrijke raakvlakken zitten bij de bezuinigingen op deze instellingen. Bij eerdere besprekingen kon de PvdA zich hierin vinden, wij hopen dat ze zich tijdens de raadsvergadering van 27 april aanstaande nog steeds hiervoor sterk zal maken.

Het college is van mening dat de lessen van de Vrije Academie al bij voorbaat onrendabel zullen worden omdat de huurtarieven van ‘t Gasthoês de komende jaren enorm zullen stijgen. Het uitgangspunt van deze bezuinigingen is dat de gemeentelijke accommodaties rendabeler moeten worden en dat de tarieven voor de meeste accommodaties stapsgewijs naar boven worden opgeschroefd. Volgens de SP zegt dit iets over het karakter van de voorgenomen huurverhogingen van de accommodaties en moet er een duidelijke afweging worden gemaakt tussen de financiële en de maatschappelijke gevolgen die de bezuinigingen zullen hebben.

Op dinsdag 27 april neemt de gemeenteraad een besluit over de bezuinigingen op de lessen van de Vrije Academie.