Gemeenteraadsvergadering: voorstellen SP-fractie over werklozenbeleid overgenomen

27 april 2004

Het college van B&W heeft een aantal voorstellen van de SP-fractie met betrekking tot het beleid ten aanzien van werklozen in de gemeente overgenomen.

De wijzigingen betreffen:

• de manier waarop werklozen aangepakt worden als ze zich niet houden aan de regels;
  • het recht van mensen zonder uitkering om gebruik te maken van de regelingen om aan werk te komen;
  • het recht op een premie als men er financieel op achteruit gaat als men werk heeft gevonden;
  • maatregelen om verdringing op de arbeidsmarkt te voorkomen;
  • de mogelijkheid voor alleenstaande ouders van kinderen tot 12 jaar niet verplicht te worden om te gaan werken, als de zorg voor hun kind(eren) dat niet toelaat.

In de vergadering heeft de SP-fractie aangegeven dat ze niet zo blij is met de Wet Werk en Bijstand (WWB). Feitelijke gaat het om een achteruitgang voor werkzoekenden en wordt de solidariteit tussen werkenden en werklozen verder aangetast. De insteek van de SP in de raadsvergadering was optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die de wet op lokaal niveau biedt. Waar de fracties van CDA, VVD, PvdA en D66 instemden met de voorstellen van B&W met betrekking tot het reïntegratiebeleid voor werklozen, kwam de SP bij monde van fractievoorzitter Paul Geurts dan ook met wijzigingsvoorstellen die B&W uiteindelijk overnamen. Als eerste namen B&W de suggestie van de SP over om gebruik te maken van ESF-subsidie (subsidie van de Europese Unie), waardoor het eigen initiatief van werkzoekenden beter gestimuleerd kan worden. Verder werden op voorstel van de SP een aantal wijzigingen aangebracht. Zo wordt bij overtredingen van de verordening of het niet doorgeven van informatie niet meteen gestraft met een boete, zoals eerder wel de bedoeling was, maar wordt eerst een waarschuwing gegeven.
Niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers krijgen alsnog de mogelijkheid – vooraf (!) – vergoedingen te ontvangen voor reiskosten, boeken en andere leermiddelen. Aanvankelijk wilden B&W alleen achteraf eventuele kosten vergoeden. Het argument van de SP dat het de betrokkenen vaak ontbreekt aan financiën om de kosten voor te schieten, haalde wethouder Stas over de streep. Een belangrijke wijziging in het beleid betreft het verstrekken van een premie aan mensen die werk hebben gevonden. Daar waar uitstroom naar werk niet meteen leidt tot financiële vooruitgang, wordt dat – op voorstel van de SP - via een premietoekenning alsnog gecompenseerd. Wethouder Stas wees deze wijziging tijdens een eerdere discussie nog af, maar wijzigde zijn standpunt op basis van de door de SP genoemde voorbeelden: iemand moet bijvoorbeeld extra kosten maken voor kinderopvang; of hij of zij vindt eindelijk werk, na jarenlange inspanningen, maar mist daardoor de langdurigheidtoeslag, wat onbillijk zou zijn. In de discussie in de raad zei wethouder Stas toe dat hij, vóórdat werklozen in een bedrijf of instelling te werk worden gesteld, zou controleren of er in het jaar voorafgaande geen mensen ontslagen zijn. Daarmee kan verdringing van arbeidsplaatsen voorkomen worden. Tenslotte ging SP-er Geurts in op de situatie van mensen die iemand intensief moeten verzorgen en daardoor niet kunnen voldoen aan de plicht om werk te gaan zoeken. Zoals bijvoorbeeld alleenstaande ouders met kinderen of mensen die in het kader van mantelzorg anderen verzorgen. Wethouder Stas wilde alleen een ontheffingsgrond bij zorgtaken invoeren voor alleenstaande ouders met kinderen tot 5 jaar, terwijl de SP er voor pleitte de mogelijkheid van de Wet Werk en Bijstand te gebruiken om ontheffing te verlenen aan alleenstaande ouders met kinderen tot 12 jaar. Hij diende een zogenaamd amendement - wijzigingsvoorstel - in om dit te bewerkstelligen. Na een schorsing van de raadsvergadering werd door college en de andere fracties ingestemd met het wijzigingsvoorstel van de SP. Aan het einde van de bespreking van het beleid stemde de SP in met de gewijzigde voorstellen van het college van B&W. Maar niet zonder aan te geven dat de SP nog steeds kritiek had op het voorgestelde beleid in het kader van de WWB. "De geldigheid van die kritiek" - zo stelde Geurts – "zullen we toetsen bij de evaluatie van de uitvoering van de WWB in Horst a/d Maas over één jaar". Op basis daarvan komt de SP dan wellicht met nog meer voorstellen om de regeling te verbeteren.