Meerderheid tegen aantasting van De Peel door chinapark

6 oktober 2002

Meerderheid tegen aantasting van De Peel door chinapark

SP-leden Horst aan de Maas en Sevenum in enquête: direct na het bekend worden van de plannen van de Gemeenten Horst aan de Maas en Sevenum met betrekking tot het oprichten van een zogenaamd Chinapark (Europe Splendid China) in De Peel heeft het bestuur van de SP afdeling Horst aan de Maas e.o. een onderzoek gedaan naar de mening van haar leden over dit park. Gevraagd werd of men voor of tegen de komst van het park en of men voor of tegen actie was. Een duidelijke meerderheid is tegen de komst van het park! Belangrijkste argument: natuur en rust moeten behouden blijven.

Aantasting natuur en rust
Uit de vele reacties op de vragenlijst (in totaal 54) werd duidelijk dat de grote meerderheid, méér dan 80%, tegen de komst van het Chinapark is. Ruim 10% had geen mening of had zowel argumenten vóór het park als tegen. 7% van alle reagerende leden was uitdrukkelijk vóór het park. De leden die vóór zijn, wijzen vooral op de werkgelegenheid die het park zal opleveren en dat is - volgens deze leden - goed voor de economie.

De argumenten tegen het park vallen uiteen in - kort samengevat - drie groepen: de kosten, de mensenrechtensituatie in China en de aantasting van natuur en rust. Zo'n 7 procent van de mensen acht de oprichting van het park misbruik van gemeenschapsgelden, geld over de balk gooien (4%) of zij vinden dat het geld beter besteed kan worden aan andere zaken (6%). Zes procent denkt dat zo'n park niet rendabel te maken is. Enkele mensen stellen dat, als het college zegt dat "we" risico moeten durven nemen, B&W zélf - persoonlijk - aansprakelijk moeten durven staan.
15% van de SP-leden vindt dat Horst aan de Maas en Sevenum niet mee moeten werken aan de realisering van het Chinapark, omdat in China de mensenrechten geschonden worden. 11% meent dat China het park om slechts één reden wil realiseren: propagandadoeleinden.

Het overgrote deel van de leden wijst het park af, omdat het park een aantasting zal betekenen van de natuur en de rust in De Peel. 24% van de mensen wijst er op dat de plannen slecht zijn voor natuur en milieu, 15% wijst op verstoring van de rust en verwachten overlast, 11% wijst dit soort grootschalige activiteiten af en pleit voor activiteiten die regiogebonden zijn.

Actie
Het is logisch dat vrijwel alle tegenstanders van het park, in totaal ruim 70%, vóór het voeren van actie pleit. Al was het maar om de voorstanders - die zo stonden te juichen bij de bekendmaking van de plannen - te laten weten dat er tegenstanders zijn, zo stelden enkele leden. Leden wezen er ook op dat actie voeren wel degelijk zin heeft, zoals elders gebleken was. Een aantal leden stelden dat het wel van belang was dat - bij het voeren van actie - alternatieven voor het park ingebracht moesten worden.
Voor het bestuur van de SP-afdeling Horst aan de Maas e.o. betekent de uitslag van de enquête dat de voorbereiding van acties gestart wordt. Eerst zullen de leden schriftelijk geïnformeerd worden over de stappen die het bestuur wil zetten en vervolgens wordt een bijeenkomst belegd om actieplannen te bespreken.
Ondertussen kan iedereen natuurlijk via de website van de SP Horst aan de Maas (www.horst.sp.nl) blijven reageren op het standpunt van de SP m.b.t. het Chinapark.