Chinapark in De Peel? Nee bedankt!

1 september 2002

Chinapark in De Peel? Nee bedankt!

Op maandag 26 augustus maakte burgemeester Frissen van Horst aan de Maas plannen bekend om een Chinapark te realiseren in de Peel. Investeringskosten: 75 miljoen! Gehoopt resultaat: zevenhonderd arbeidsplaatsen en jaarlijks een miljoen bezoekers. Dat brengt de handen op elkaar in een tijd dat de economie in een dip lijkt te zitten. Toch zijn er veel redenen - planologische, economische en politieke - om deze plannen naar de prullenmand te verwijzen.

Planologisch:
De komst van miljoenen toeristen legt extra druk op de infrastructuur. Om alle toeristen een beetje ordelijk van en naar het park te leiden worden bestaande wegen ingrijpend aangepast en wellicht zelfs nieuwe aangelegd. Dat kost veel geld. Extra kosten worden ook gemaakt om een Milieu Effect Rapportage op te stellen. De tweede! Want eerder is een MER gemaakt voor Park de Peelbergen, het gebied waarbinnen het Chinapark geprojecteerd is. Het realiseren van een park met een omvang van ruim 40 hectare betekent een aantasting van het open landschap. Ook omringend kwetsbaar natuurgebied komt - als gevolg van de grote toeristenstroom - onder druk te staan. Daarmee zet je zaken op het spel, waarvan de waarde nauwelijks in geld is uit te drukken.

Economisch:
Ongeveer een jaar geleden stelde het VVV Noord- en Midden-Limburg dat de regio zichzelf moet promoten als een oase van groen en rust. Dat is nodig om stadsmensen uit Randstad en Ruhrgebied te trekken, die even aan de drukte willen ontsnappen. Maar een park dat miljoenen bezoekers trekt kan onmogelijk gezien worden als een "oase van rust"….
Vraag is ook wat voor economische effecten de massale toeloop van toeristen heeft voor de doorstroommogelijkheden van verkeer dat niet naar Chinapark gaat. Denk alleen al aan de vele vrachtwagens. Noord-Limburg is immers óók een logistiek centrum, met bijbehorend verkeer, dat nu al zorgt voor langzaam dichtslibbende wegen.
Belangrijk argument vóór realisering van het Chinapark is de verwachte werkgelegenheid: 700 arbeidsplaatsen. Daar valt echter nogal wat op af te dingen. Het is nog maar de vraag óf er inderdaad miljoenen bezoekers komen. In Orlando (VS) blijkt het park - qua toeristentrekker - een flop te zijn. Vraag is ook in hoeverre de economische teruggang van invloed is op de ontwikkelingskansen van het park. "Toerisme" is nogal conjunctuurgevoelig. Bij economisch slechte tijden geven burgers minder uit. Gaat het om creëren van werkgelegenheid voor straks weg te saneren agrariërs, zoals Frissen beweert, dan is dat nogal cynisch. Die sanering is rechtstreeks gevolg van jarenlang beleid, gericht op toenemende grootschaligheid en concurrentie op de wereldmarkt. Beleid dat op bijna alle niveaus bepaald wordt door het CDA. Kleinschalige bedrijven, vooral gericht op regionale behoeftevoorziening, in balans met de natuurlijke omgeving, biedt boeren veel betere overlevingskansen. Maar die ontwikkeling sluit een grootschalig toeristisch park als Europe Splendid China uit!

Politiek:
Meteen na de bekendmaking roerden zich actiegroepen en stelde PvdA-kamerlid Timmermans vragen met betrekking tot de mensenrechtensituatie in China. Reden: het park heeft voor China slechts propagandistische doeleinden! Het ter discussie stellen van mensenrechten komt China niet zo goed uit. Wethouder Knops van Horst aan de Maas zegt dan ook dat mensenrechten bij de regering thuishoren. De gemeente houdt zich met lokale zaken bezig. De Hollandse Koopmansgeest ten voeten uit. Ethische normen en waarden doen er niet toe als gewin aan de orde is!

Opvallend is dat de plannen ruim drie maanden geheim gehouden zijn. In mei werden de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Horst aan de Maas - onder strikte geheimhouding - op de hoogte gebracht. De fractievoorzitter van de SP kon zich niet vinden in die opgelegde geheimhouding. Reden om burgemeester Frissen een brief te schrijven: "U maakt mij het functioneren als volksvertegenwoordiger onmogelijk door deze geheimhouding op te leggen". Openbare discussie bevordert volgens de SP de kwaliteit van de besluitvorming. Antwoord (één maand later): "vanwege juridische en strategische redenen kunnen we de plannen pas 15 september publiek maken" én "wij houden u aan de strikte geheimhoudings-plicht". Een tweede brief van de SP heeft meer succes: vorige week is alsnog tegemoet gekomen aan de wens van de SP! Een goede zaak. Maar tegelijkertijd worden daarmee de argumenten vóór geheimhouding als gelegenheidsargumenten ontmaskerd! Wat mij betreft ondergaan deze "onzalige" plannen hetzelfde lot als de plannen voor een Indycarracebaan - enkele maanden geleden - in hetzelfde gebied. Ook dat plannetje ging niet door, omdat het niet paste in het gebied. Een gebied dat toeristen nu nog volop rust en groen biedt.
Paul Geurts, SP Horst

zie ook Paul Geurts in debat in het radio-programma Spijkers met Koppen (FOTO's)