SP: trek aanmelding Floriade 2012 in!

26 augustus 2002

SP: trek aanmelding Floriade 2012 in!

In een brief roept de SP-fractie van Horst aan de Maas het college van B & W op om de kandidaatstelling voor de organisatie van de Floriade 2012 in te trekken. Tijdens de laatste raadsvergadering van 9 juli j.l. pleitte de SP er als enige partij voor om de aanmeldingsprocedure niet op te starten gezien de enorme financiële risico's die de gemeente loopt. Toen werd er nog een vergelijking gemaakt met de Floriade van 1992 in Zoetermeer waarbij een verlies van 11 miljoen gulden werd geleden. Het bedrag waar nu sprake van is in recente berichtgeving meldt een verlies voor de organisatie van de Floriade 2002 in de Haarlemmermeer van 8 miljoen euro. Onverantwoord, vindt de SP, om gemeenschapsgeld op een dergelijke wijze in een bodemloze put te storten.

Gemeenschapsgeld zorgvuldiger besteden
Volgens de SP is er nog genoeg te doen in de gemeente Horst aan de Maas die aandacht vragen, waaronder een aantal projecten die steeds maar weer op de lange baan worden geschoven. Hoewel de Floriade pas over 10 jaar moet plaatsvinden, acht de SP de risico's veel te groot om nu al grote voorinvesteringen te doen. Daar komt nog bij dat het allerminst zeker is of de aanmelding van Horst aan de Maas gehonoreerd wordt. Met de aanmelding alleen al is een bedrag van zo'n kwart miljoen euro gemoeid dat uit het Regionaal Ontwikkelingsfonds Noord-Limburg wordt gefinancierd. Als deze regio door de Nationale Tuinbouwraad samen met nog twee of drie regio's wordt gekozen om de kandidatuur verder uit te werken, zal er nog eens een flink bedrag op tafel moeten komen om deze zogenaamde bidbookprocedure mogelijk te maken. Kosten: waarschijnlijk meer dan een miljoen euro. Of het eindstation - daadwerkelijke organisatie van de Floriade - dan ook gehaald wordt, wordt besloten door de Tuinbouwraad. Er zijn nog genoeg zaken inde gemeente die dringend afhandeling vragen. Projecten waar ook veel geld mee gemoeid is, zoals de nieuwbouw voor de bibliotheek en de plannen rond 't Gasthoês en Mèrthal.

Burgemeester: durven te verliezen
Het op de kaart zetten van Horst aan de Maas kan volgens de SP ook op andere wijze. De gemeente wil haar speerpunten toerisme en agribusiness nadrukkelijk aandacht geven. Maar dat moet niet kost wat kost nagestreefd worden op deze wijze. We moeten 'durven te verliezen, anders kun je niet winnen', zo luidde de reactie van burgemeester Frissen tijdens de behandeling in de raadsvergadering. De SP vindt dat je ook 'nee' moet durven zeggen. Wat winnen de burgers van Horst aan de Maas bij de organisatie van de Floriade? De enigen die er zeer waarschijnlijk garen bij spinnen, zijn de bedrijven, die dankbaar gebruik mogen maken van de investeringen die de gemeente heeft gedaan.