Infopagina gemeente Horst a/d Maas misbruikt voor campagne van CDA

24 mei 2002

Infopagina gemeente Horst a/d Maas misbruikt voor campagne van CDA

Boos is-ie. Paul Geurts, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas is heel boos. Op CDA-wethouder Marcella Dings van communicatie. Want die heeft de gemeentelijke informatiepagina in tal van weekblaadjes in Geurts' ogen misbruikt om campagne te voeren voor het CDA. Nota bene nadat - in verband met de moord op Pim Fortuyn - was afgesproken geen campagne meer te voeren.
Deze week uitte Geurts zijn ongenoegen in de gemeenteraadsvergadering. "Op 7 mei belde wethouder Dings mij hoogstpersoonlijk op met het verzoek om ook echt alle campagne-activiteiten in het kader van de Tweede Kamerverkiezingen te stoppen. Wat zie ik twee dagen later op de gemeentelijke informatiepagina in De Echo? Een foto met verslag van het bezoek van een CDA-delegatie aan Horst. Daar heb ik ernstig moeite mee', fulmineerde Geurts.

De irritatie van Geurts is tweeledig. Enerzijds ergert hij zich eraan dat het CDA op die manier wel degelijk campagne heeft gevoerd; anderzijds stoort het hem dat de gemeentelijke pagina is misbruikt voor politieke doeleinden.
"Die pagina wordt steeds meer een platform voor de collegepartijen', ging Geurts verder. "Ook een SP-delegatie bezocht die week onze gemeente, maar daarvan zie ik op die pagina niets terug.'

Wethouder Marcella Dings was zich van geen kwaad bewust. "Alle CDA-advertenties zijn meteen teruggetrokken', zei zij. "In alle redelijkheid heb ik er niet aan gedacht dat dit stukje gezien zou kunnen worden als een campagne-activiteit.'

Toen zij daaraan toevoegde dat "de afdeling voorlichting de keuze maakt wat er wel of niet op de pagina komt', ontstak de SP'er in woede. "Het is een politieke doodzonde om een ambtenaar de schuld te geven.'

Burgemeester Leon Frissen moest de zaak sussen door te stellen dat de SP gelijk heeft en dat het voorval afgedaan moet worden als "een ongelukkig incident."

Kitty Borghouts
vrijdag 24 mei 2002, Dagblad de Limburger