De scholen zijn weer begonnen

Vast wel eens gezien: die banners die overal in de kernen hangen ter aankondiging van het nieuwe schooljaar. Nu – 11 mei – hingen er geen banners maar je kon na bijna 8 weken relatieve stilte wel weer het opgetogen geluid horen van buiten spelende kinderen.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
Toevallig liepen Sonja en ik in de buurt van openbare basisschool De Samensprong in Grubbenvorst. Daar hing een notitie aan een paal waarmee werd aangegeven dat deze plek was gereserveerd voor groep 8. Onze aanwezigheid werd snel opgemerkt, niet alleen door de voetballende kinderen, maar ook door de directeur van de school, Robert Joosten. We raakten met hem in gesprek en hij vertelde ons van de werkzaamheden die de afgelopen weken hebben plaatsgevonden om vandaag weer te kunnen starten. Niets meivakantie, maar veel overleggen met teamleden en ouders, puzzelen waar en wanneer welke kinderen mogen komen, materiaal regelen. Van alle groepen was nu de helft van de leerlingen op school. Morgen is de andere helft aan de beurt. De kinderen komen dan twee dagen per week naar school en om de andere week op woensdag. We mochten ook even naar binnen ‘gluren’ en zagen dat elke leerkracht een eigen invulling had gegeven aan de beschikbare ruimte.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
Hij verontschuldigde zich nog voor de toestand van de buitenspeelruimte. Die wordt normaal gesproken door wat oudere vrijwilligers bijgehouden, maar is nu ‘verboden terrein’ voor hen vanwege de coronamaatregelen. Excuses zijn helemaal niet nodig. Alleen maar respect voor alles waar het schoolpersoneel momenteel symbool voor staat: flexibiliteit en creativiteit, niet-aflatende inzet voor de kinderen en uithoudingsvermogen.

Wilma