SP-werkgroep Woonklimaat

De Werkgroep WoonKlimaat is in 2021 is gevormd en heeft twee hoofdthema’s op haar agenda staan: zorg voor een betaalbare woning voor iedereen en klimaatrechtvaardigheid, ofte wel ervoor zorgen dat alle huishoudens mee kunnen doen aan de energietransitie en de daarbij horende kosten.

Op het gebied van wonen constateren we dat er in Horst aan de Maas weinig diversiteit aan woningen is binnen een wijk of buurt. Dit heeft gevolgen voor de leefbaarheid en saamhorigheid. Daar moet verandering in komen.

Hoewel er een politiek beleden wordt van betaalbaar wonen en van
gemengde buurten (gemengd wil zeggen: jong, oud, arm, rijk, alleen,
samenwonend, inheems, uitheems, alles door elkaar), is de praktijk anders. Er is in nogal wat wijken in onze gemeente sprake van weinig diversiteit. Óf er is een meerderheid aan huurwoningen (bijvoorbeeld de Mussenbuurt, In de Riet en Norbertuswijk) óf alleen (dure) koopwoningen (bijvoorbeeld Kapellerhof). Diversiteit in een buurt of wijk bevordert de leefbaarheid en saamhorigheid.

Voorgaande heeft geleid tot de volgende actiepunten:

• Bouwprojecten in onze gemeente lopend tot en met 2025 dienen uitgevoerd te worden volgens een verhouding van 30% sociale huur, 30% marktconforme huur en 40% koop. Daarbij focust de werkgroep zich op de sociale huurwoningen.
  • herstructurering 3 wijken in Horst. Het betreft de wijken In de Riet, Mussenbuurt en Norbertuswijk. Zij kennen alle drie sociale onrust, door een opeenhoping van huurders met psychische problematiek, veel allochtonen en lagere inkomens.

Op het gebied van klimaatrechtvaardigheid pleiten we voor steun aan degenen die minder mogelijkheden hebben om hun huis van duurzaamheidsmaatregelen te voorzien. We gaan ook onderzoeken en ideeën aandragen voor mogelijkheden om energie op te wekken.

Vooral met betrekking tot het realiseren van duurzaamheid is er sprake van scheefgroeiende kostendekking. Immers grote multinationals (waaronder bedrijven als BP en Shell) zijn verantwoordelijk voor een derde van de uitstoot van alle broeikasgassen in de wereld. Een beter klimaat is alleen mogelijk als we de grote vervuilers eerlijk laten betalen. Voor 2050 wil de SP een CO2-neutrale samenleving hebben. Dit gaan we bereiken via concrete en afdwingbare maatregelen die voortvloeien uit het Klimaatakkoord van Parijs. De rekening hiervoor leggen we niet bij de huishoudens maar voornamelijk bij de grote vervuilers. We zorgen er daarnaast voor dat de minder bedeelden toch nog hun huis warm kunnen krijgen ondanks de toenemende gasprijs. Ook hiervoor zijn actiepunten opgesteld waar de werkgroep zich sterk voor wil maken:

• Zonneweides en windmolens komen er pas als de gemeentelijke daken en alle blokkendozen in de Klavers (de industrieterreinen rondom en in Greenport) vol liggen met zonnepanelen.
  • We gaan ons verdiepen in het omzetten van energie in waterstof. Dit kan energie zijn die niet opgeslagen kan worden, vanwege de beperking van het stroomnet of extra energie van windmolens.
  • De beschikbare energie moet er in eerste instantie zijn voor onze burgers, c.q. huishoudens en openbare instellingen zoals scholen, bibliotheek, gemeente-huis.
  • Gezondheid is belangrijker dan economisch gewin. We moeten zorgen voor bewustwording van wat we met onze aarde doen. Onder andere de kassen-bouw een halt toeroepen zou een stap kunnen zijn.
  • Bedrijven die te maken hebben met kassen en/of gewassenteelt geven aan de rekening niet te kunnen betalen en daardoor de omslag te moeten maken naar onder andere houtgestookte biomassacentrales. Dit kan niet duurzaam genoemd worden en we zullen dus moeten kijken naar echt duurzame alternatieven, bijvoorbeeld geothermie (aardwarmte). Maar daarnaast ook naar gewassen die eventueel minder warmte nodig hebben, zodat je energie bespaart. Ten aanzien van het soort gewassen is het volgens de werkgroep ook van belang te produceren voor regionaal gebruik, met zo min mogelijk transportbewegingen.
  • Niet alleen tegen biomassacentrales zullen we ons verweren, maar ook tegen vergisting.
  • In het kader van informatievoorziening en standpuntbepaling wil de werkgroep excursies organiseren en op bezoek gaan bij bepaalde projecten.

Heb je belangstelling voor deze werkgroep? Meld je dan aan via het knopje links onder 'Contact'.