SP WIL OPHELDERING OVER VERKOOP VAN ARRIVA AAN AGRESSIEVE AMERIKAANSE INVESTEERDER
SP WIL OPHELDERING OVER VERKOOP VAN ARRIVA AAN AGRESSIEVE AMERIKAANSE INVESTEERDER
SP-Kamerleden Sandra Beckerman (zie foto) en Jimmy Dijk willen van staatssecretaris Heijnen (CDA - Maastricht) opheldering over de verkoop van Arriva aan de agressieve Amerikaanse durfinvesteerder ‘I Squared Capital’. Arriva is het openbaarvervoerbedrijf dat in Limburg - en dus ook voor inwoners van Horst aan de Maas - het openbaar vervoer (bus en trein) verzorgt.
Volgens Beckerman betekent de overname, ondanks mooie woorden van de baas van Arriva, dat het OV in de regio waarschijnlijk nóg verder gaat verschralen: ‘De regering moet deze verkoop stoppen, door de privatisering van een belangrijke publieke dienst als het OV terug te draaien. Niet alleen in de delen van Nederland waar Arriva rijdt, zoals in Limburg, maar ook in Zeeland waar nu helemaal geen bussen meer dreigen te rijden door de mislukte marktwerking. Openbaar vervoer in handen van op winst beluste bedrijven is een faliekant mislukt experiment. Tijd dat de rest van de politiek dat nu ook toe gaat geven en we het OV weer van ons allemaal maken.'
Arriva is onderdeel van het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bahn. Die heeft Arriva nu in de verkoop gezet. Er waren al veel klachten over Arriva: treinen vielen massaal uit, er is te weinig personeel en te weinig materieel. Nu gaan agressieve durfinvesteerders uit Amerika de dienst uitmaken in een groot deel van Nederland. ‘De Duitsers verkopen ons OV aan de Amerikanen en de Nederlanders hebben er niks meer over te zeggen’, zegt Beckerman. ‘De privatisering van het OV is een historische fout en moet teruggedraaid worden. Het moet weer in publieke handen, zodat we zelf kunnen bepalen over waar de bussen en treinen nog rijden. We moeten de verschraling van het openbaar vervoer stoppen.’
De SP wil ons openbaar vervoer, als collectieve voorziening, weer in publieke handen hebben. En we maken het openbaar vervoer beter en gratis, zodat mensen écht een alternatief hebben voor de auto.