Koopkrachtactie in Horst aan de Maas

4 juli 2022

Koopkrachtactie in Horst aan de Maas

Foto: SP / SP

Zaterdag 2 juni startte in Horst aan de Maas - zoals in heel veel plaatsen in Nederland - de SP-actie voor herstel van de koopkracht van de Nederlanders. Dat is hard nodig, want steeds meer mensen hebben moeite om de rekeningen te betalen. Terwijl de kosten stijgen, blijven onze lonen, uitkeringen en AOW al jaren achter.

Boodschappen, de energierekening, tanken en de huur, het wordt allemaal duurder waardoor steeds meer mensen in de knel komen. Dit terwijl de economie groeit, grote bedrijven enorme winsten maken en de superrijken alleen maar rijker worden. Dit zorgt voor een grotere ongelijkheid en steeds meer problemen voor mensen. Daarom moet er nu een noodplan komen, de kosten moeten omlaag! Daarvoor voeren we actie voor de vijf koopkrachtknallers:

1. Betaalbare boodschappen
  2. Een lagere energierekening
  3. Kosten voor tanken omlaag
  4. Bevriezen van de huur
  5. Afschaffen eigen risico

Daarnaast willen we een hoger minimumloon van 15 euro per uur, met  daaraan gekoppeld de uitkeringen en de AOW. Pensioenen moeten eindelijk worden geïndexeerd, waardoor ze meestijgen met de prijzen. We betalen dit door de grote bedrijfswinsten meer te belasten en de superrijken en grote vermogens een eerlijk deel aan belasting te laten betalen. Voor dit noodplan strijdt de SP in de Tweede Kamer, maar daarmee alleen redden we het niet. Alleen als we ons organiseren, kunnen we dit samen voor elkaar krijgen.

Op ruim vijftig plekken in Nederland ging de SP afgelopen zaterdag de straat op. In Horst aan de Maas werd de flyer voor de actie verspreid. Bij een winkelcentrum in Utrecht werd gesproken met veel mensen met grote zorgen over de stijgende prijzen. Mensen zijn boos op het kabinet Rutte die dit jaar niets meer voor de koopkracht van mensen doet. Die boosheid is goed te begrijpen. Banken konden binnen een dag worden gered. KLM en grote bedrijven kregen tijdens de coronacrisis direct miljarden steun. Maar iets doen voor mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen zou nu dan het hele jaar niet meer kunnen? Ongekend asociaal.

De flyeractie in Horst aan de Maas was de start voor een actie die loopt tot aan Prinsjesdag in september. Vrijwilligers van de SP Horst aan de Maas gaan op de markt in het centrum van Horst, Sevenum en Grubbenvorst mensen vragen om de petitie voor de eisen te ondertekenen en om een persoonlijke boodschap op te schrijven voor premier Rutte. En we gaan kijken of we een bus kunnen organiseren om samen op zaterdag 17 september naar Den Haag te gaan, waar massaal geprotesteerd zal worden!

Iedereen kan meedoen met de actie. Hoe? Dat lees je hier:

1. Geef je persoonlijke boodschap aan premier Rutte aan ons door, dan zorgen wij dat die op de boodschappenlijst komt te staan.

2. Doe mee op zaterdag 27 augustus en/of 10 september met de actie in Horst, Sevenum en Grubbenvorst.

3. Ga mee naar Den Haag op zaterdag 17 september a.s. en strijd mee voor een eerlijker Nederland. Op deze dag zal de langste boodschappenlijst ooit openbaar gemaakt worden en aangeboden worden aan Rutte. Geef tijdig je naam en het aantal personen door dan kijken we of we gezamenlijk vervoer kunnen regelen.

Wil je meedoen? Mail dan naar horstaandemaas@sp.nl met als 'onderwerp' "Koopkrachtactie" en geef je naam en telefoonnummer door. Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.

Meer informatie kun je hier lezen: sp.nl/kostenomlaag.