SP steunt start TV-uitzendingen Omroep Horst aan de Maas

22 december 2021

SP steunt start TV-uitzendingen Omroep Horst aan de Maas

Begin 2021 moest Omroep Horst aan de Maas stoppen met de TV-uitzendingen. De radio kon - dankzij de inspanningen van de vrijwilligers - nog doordraaien. Een laatste oproep van de SP aan het College van B&W om de omroep alsnog steun te verlenen voor een doorstart (lees hier het artikel over die oproep) werd door burgemeester Palmen rücksichtslos afgewezen. We zijn nu bijna een jaar verder en de kansen voor de omroep lijken gekeerd. In de gemeenteraadsvergadering van 21 december 2021 nam de raad het besluit dat de omroep verder mag met het professionaliseren van haar organisatie. De gemeenteraad stelde daar subsidie voor ter beschikking. De SP stemde in met het voorstel.

Omroep Horst aan de Maas kende de afgelopen twee jaar warrige tijden. Nu wordt de organisatie gerund door vrijwilligers en een professionele journalist die vanuit L1 werkt. “Omroep Horst aan de Maas mag zich verder professionaliseren. Wel hield het gemeentebestuur de Omroep er aan om in de zomer met een goed plan te komen, waarin ze duidelijk laat zien dat de organisatie levensvatbaar is.

Sonja van Giersbergen (SP Horst aan de Maas) ging wat dieper in op de perikelen bij de omroep. Van Giersbergen in haar pleidooi: "Het leek zo mooi: bibliotheek en omroep zouden in het Gasthoes trekken en dan zou er een synergievoordeel van 150.000 euro zijn. Maar zoals zo vaak kwamen we bedrogen uit. De omroep raakte bijna al zijn professionals kwijt en maakt nu haar programma’s met vrijwilligers die hun stinkende best doen om elke dag weer een passend aanbod te doen aan alle burgers in Horst aan de Maas. Zij houden de organisatie van de omroep draaiende, ondersteund door één professional. Omdat de SP veel respect heeft voor alle vrijwilligers en de omroep een warm hart toedraagt kan zij van harte instemmen met dit voorstel. Wij wensen de omroep heel veel succes!"