"Met een lege maag kun je niet leren"

5 september 2021

"Met een lege maag kun je niet leren"

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

"Met een lege maag kun je niet leren". Dat was het motto van de inzamelactie van de SP op zaterdag 4 en 11 september 2021 bij de Albert Heijn in Horst-centrum. Daarmee wordt onder andere aandacht gevraagd voor het feit dat vooral kinderen in Nederland nogal eens zonder te eten naar school toe gaan. Met de actie verzamelden de SP-vrijwilligers producten in waarmee een ontbijtpakket samengesteld kan worden voor de ongeveer 200 gezinnen die gebruik maken van het aanbod van de Voedselbanken Limburg Noord in de gemeenten Gennep, Bergen, Venray en Horst aan de Maas. Voor Horst aan de Maas gaat het om zo'n 75 gezinnen.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
De voedselbanken voeren in heel het land samen met AH de actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’. De actie is gericht op schoolgaande kinderen (tot en met 17 jaar) van ouders met een minimum inkomen. Het aantal huishoudens in Nederland dat voedselhulp krijgt van de voedselbank is in 2020 met 7,2 procent gestegen. Het aantal kinderen tot en met 17 jaar dat afhankelijk is van de voedselbank steeg in 2020 met 9,3 procent (36.858 kinderen). Klanten konden bij winkels van AH, waaronder die in Horst, ontbijtproducten zoals hagelslag, havermout en cornflakes doneren aan de lokale voedselbanken. Alle producten zijn gericht op een voedzaam ontbijt voor gezinnen met kinderen.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
De SP Horst aan de Maas heeft inmiddels een lange traditie opgebouwd waar het gaat om ondersteuning van de inzamelacties van de Voedselbank in Horst aan de Maas. Bij de inzamelactie aan de achterzijde van de AH bleek snel dat de Voedselbank een bekend begrip is geworden. De SP-vrijwilligers hoefden daarom niet zo heel veel uit te leggen over het doel van de inzameling. De donaties werden met plezier gegeven en ontvangen.

Maar het blijft een dubbel gevoel, zoals één van de actievoerende SP'ers het uitdrukte: "Natuurlijk is het heel goed dat er een instelling als de Voedselbank bestaat, maar tegelijkertijd een schandaal dat het anno 2021 nog steeds mogelijk is dat gezinnen met jonge kinderen niet of zeer moeilijk in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien".