Cruciale beroepen verdienen een eerlijk loon

14 februari 2021

Cruciale beroepen verdienen een eerlijk loon

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

De mensen in cruciale beroepen – zorgpersoneel, politie en leerkrachten voorop, maar óók winkelmedewerkers, vuilnisophalers en chauffeurs – vormen de basis van de Nederlandse economie. Dat is des te duidelijker geworden tijdens de coronacrisis.  Toch worden zij ondergewaardeerd. Het resultaat van 10 jaar VVD-beleid. Lonen blijven achter, te weinig collega’s, hoge werkdruk. Veel van het zekere werk is onzeker gemaakt.

In het begin van de coronacrisis werd er luid geapplaudisseerd voor alle zorgwerkers. Maar toen het ging om échte waardering, gaf een groot deel van “de politiek” niet thuis… Toen anderen wegrenden, streed de SP – óók in Horst aan de Maas – voor betere salarissen in de zorg. 120.000 handtekeningen werden opgehaald en in de debatten in de Tweede Kamer bleef de SP er op terugkomen.

Aanvankelijk zagen we wegrennende parlementariërs die bang waren om te stemmen over hogere lonen in de zorg. Maar de aanhouder wint! Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft nu tóch gestemd vóór een verhoging van de zorgsalarissen. Een enorm succes voor die duizenden zorgverleners die nu in coronatijd, maar ook straks nadat we afscheid genomen hebben van dat virus, dagelijks voor ons klaarstaan.

Wij danken alle mensen in Horst aan de Maas die bijgedragen hebben aan dit succes. Door een handtekening te zetten onder de petitie, door schoenen beschikbaar te stellen voor de grootste online zorgactie van Nederland op het Malieveld en door hun steun aan de zorgverleners in hun omgeving.

Maar we blijven doorgaan. Want een eerlijke verdeling voor iedereen – zeker voor de cruciale beroepen – vraagt meer. De mensen in de cruciale beroepen verdienen een eerlijke baan met een eerlijk loon. Daarom roepen wij u op, voor steun aan de cruciale beroepen. Ga voor meer informatie naar eerlijkelonen.nl.