Hallo 2021

4 januari 2021

Hallo 2021

2020 ligt achter ons. En wat een jaar was het! Begon het nog gewoon met vuurwerk en oliebollen, na de carnaval werd alles anders. Het coronavirus heeft onze maatschappij behoorlijk op zijn kop gezet. Restaurants en café’s moesten een paar uur na de eerste persconferentie sluiten. Scholen gingen dicht en halsoverkop moest er thuisonderwijs geregeld worden voor elk kind. Er mocht nauwelijks nog gereisd worden. We gingen massaal thuiswerken.

In de zomer leek alles weer een beetje (het nieuwe) normaal te worden. We gingen wat meer eropuit. Er werd meer gewinkeld en sportclubs gingen weer draaien. Dat gaf even lucht. Maar met de herfst kwam het coronavirus keihard terug. Met als gevolg dat we nu weer in een lockdown zitten. En weer treft het degenen met weinig middelen en mogelijkheden het hardst. Grote gezinnen in kleine huurhuizen hebben moeite met thuisonderwijs. Ouders weten niet altijd hoe ze alle taken uit kunnen voeren nu de kinderopvang dicht is. En de hulpbehoevende medemens is veelal afhankelijk van liefdadigheid van zijn of haar omgeving.

We zijn een rijk land, hier in Nederland, waar toch zo’n grote verschillen zijn. Tussen rijk en arm, tussen gezond of beperkt zijn, tussen wit en gekleurd, tussen meelopers en critici. Een land ook waarin een voedselbank keihard nodig is, waar gezinnen in de ellende zijn gestort door de overheid in de toeslagenaffaire. We wonen in een gemeente waar de afvalstoffenheffing wordt verhoogd voor iedereen, waar grote jongens veel macht hebben, en die macht stevig gevestigd is.

Wat de SP betreft wordt die wereld anders: echt solidair en eerlijker. Want ieder mens telt en dan moet het niet uitmaken waar je wieg heeft gestaan.

Wij maken er, samen met u, een mooi en virusvrij 2021 van.