Leerlingen Dendroncollege in de politiek

10 oktober 2019

Leerlingen Dendroncollege in de politiek

Foto: - / Hallo

Op dinsdag 8 oktober werd het souterrain van het gemeentehuis - waar de ruimtes voor de fracties in de gemeenteraad zich bevinden - de hele dag bevolkt door leerlingen van het Dendron College. Zij deden mee aan "Zinnige Zaken". Zo'n 60 leerlingen - verdeeld in vijf groepen - hielden zich bezig met lokale politiek. Elke groep koos een thema en werkte gedurende de dag dat thema uit in een voorstel dat in de Jongerenraad gepresenteerd moest worden. Elk voorstel werd beoordeeld en het 'winnende' voorstel wordt voorgelegd aan de officiële gemeenteraad die bekijkt of ze het voorstel officieel overnemen. De groepen werden begeleid door (oud-) gemeenteraadsleden. Namens de SP begeleidde Paul Geurts groep 5.

Eén groepje vroeg aandacht voor het drugsbeleid in Horst aan de Maas; een tweede groep wilde een activiteitencentrum voor jong en oud in 't Gasthoês; weer een andere groep koos voor sport- en bewegingsmogelijkheden in de kernen. De groepen vier en vijf kozen voor het thema "veiligheid". Reden voor de twee groepen om samen te overleggen wie welk onderdeel van het thema voor haar rekening zou nemen. Groep 4 legde vervolgens de nadruk op fysieke veiligheid, meer in het bijzonder op onveilige wegen (risico's van het fietsen in het donker) en groep 5 richtte zich met name op sociale veiligheid en meer in het bijzonder als het gaat om de omgang met arbeidsmigranten. "Doordat we te weinig contact hebben met arbeidsmigranten ontstaan er verkeerde beelden", zeggen de leerlingen. Ze pleitten daarom onder andere voor een soort buddysysteem, waarbij autochtonen optrekken met arbeidsmigranten. Zo leren zij sneller de Nederlandse taal en leren ze de "regels" in de Nederlandse maatschappij. De leerlingen pleitten ook voor een verplichting aan werkgevers om hun arbeidsmigranten elke dag een uur de tijd te geven om de Nederlandse taal te leren. En tenslotte braken ze een lans voor betere huisvesting voor arbeidsmigranten.

In de stemming in de Jongerenraad werden de voorstellen van de eerste drie groepen afgewezen. De voorstellen van de groepen 4 en 5 behaalden haast evenveel punten. Reden voor burgemeester Palmen, die de Jongerenraad voorzat, om die twee groepen te vragen de koppen bij elkaar te steken en met een gezamenlijk voorstel te komen over fysieke en sociale veiligheid. Dat gezamenlijke voorstel wordt binnenkort in de "echte" gemeenteraad aan de orde gesteld.

SP'er Paul Geurts, gevraagd naar zijn ervaring als begeleider van groep 5: "Het was enorm leuk om een hele dag met de leerlingen op te trekken en samen een belangrijk onderwerp (arbeidsmigranten) uit te werken. Het enthousiasme van de leerlingen was aanstekelijk en de manier waarop ze de problemen analyseerden, verbaasde me in positieve zin. Daarbij maakten ze gebruik van de lessen die ze op school hebben in het kader van het vak Maatschappijwetenschappen. Ook wisten de jongeren op efficiënte wijze informatie te verzamelen, een filmpje te maken, waarin ze het probleem op adequate manier presenteerden en het voorstel uiteindelijk puntig te formuleren. Goed was ook om te zien dat de leerlingen zo goed samenwerkten en snel tot een taakverdeling kwamen, waarmee ze hun opdracht tot een goed einde konden brengen. Petje af voor deze leerlingen!".