Toekomst binnensportaccommodaties

28 juli 2019

Toekomst binnensportaccommodaties

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Het bestuur van de gemeente Horst aan de Maas wil haar beleid met betrekking tot de sportaccommodaties veranderen. Wat die sportaccommodaties betreft staat de ambitie van het college lijnrecht tegenover die van de SP. Sonja van Giersbergen, woordvoerder van de SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, licht toe.

Sonja van Giersbergen: "Voor ons geen internationale allure in Afslag 10, maar een passend aanbod voor al onze eigen zestien kernen van Horst aan de Maas. De SP vindt dat er in ieder dorp een gymzaal zou moeten staan, voor bewegingsonderwijs op de scholen en voor de mensen die recreatief willen sporten.

We willen de gezondste regio zijn en we hebben te maken met een toename van de groep 65-plussers van 41%. Volgens de SP een enorme kans om juist deze groep te laten sporten. Prima voor de mens en voor de bezetting van de gymzalen. De huidige zalen voldoen vaak prima, niet voor wedstrijden op topniveau, maar gewoon voor 'Jan en Truus' die onafhankelijk gebruik willen maken van de gymzaal in hun eigen dorp of wijk, om daarna nog gezellig samen te zijn met hun sportgenoten. Of voor het jonge kind dat, al dan niet onder begeleiding van school, een uurtje bewegingsonderwijs krijgt.

Het afbreken van gymzalen is volgens ons kapitaalvernietiging, vooral als deze recent nog zijn aangepast aan de eisen van deze tijd. Sporthal de Berkel kan wat de SP betreft prima blijven waar die nu is. We gaan ook nog niet voorsorteren op verplaatsing van het zwembad. Nut en noodzaak van verplaatsing zijn nog steeds niet aangetoond. Het is pure kapitaalvernietiging om een zwembad dat nog meer dan 15 jaar meekan en een sporthal die goed bezet wordt te slopen voor parkeerplaatsen en dure nieuwbouw aan de rand van Horst. Wat de SP betreft NEE tegen dit megalomane plan en JA voor het huidige zwembad en sporthal, die gewoon ‘mótten bliêve’!"

Wat vinden de dorpen zelf van de keuzes die er gemaakt worden in dit beleid?

Sonja van Giersbergen: "Onlangs werd bekend dat sportclubs in America niet blij zijn met een eventuele verhuizing naar Meterik. Als clubs de voorstellen wel zien zitten is er wat de SP betreft geen bezwaar deze uit te voeren. Kijk eens naar het cluster America-Hegelsom-Meterik. In het voorstel verdwijnen de gymzalen in Meterik en Hegelsom in combinatie met de realisatie van een gezamenlijke sporthal ergens tussen de dorpen in. Dit lijkt draagvlak te hebben bij de dorpen, maar hoe zit het met de verschillende scholen in die kernen? Zij hebben straks te maken met extra reistijd die ten koste gaat van onderwijstijd. Voor de kernen Swolgen en Tienray komt er een nieuwe school. Hartstikke mooi. De dorpen zijn er blij mee. Maar wat schetst onze verbazing? Er kan daar niet binnen gesport worden. Minimaal tweemaal per week moeten alle leerlingen van de nieuwe school naar Meerlo om te gaan sporten. Prima voor de bezetting daar, maar voor een school dat op een sportpark komt te liggen toch vreemd.

De SP wil de garantie dat alle basisschoolleerlingen van het minimaal voorgeschreven aantal sporturen kunnen genieten, ook als er gereisd moet worden. Naast de leerlingen zijn er zorgen om het personeel en of de reistijd ten koste gaat van het onderwijs. De vraag is of het minimaal aantal sporturen een eis is of een wens. Deze vragen zijn allemaal gesteld aan de verantwoordelijk wethouder. Hij zal zich moeten houden aan de wettelijke taak, maar gaat dit mogelijk toch weer anders invullen. Hoe? Het blijft vaag!

Hoe gaat de SP dit allemaal financieren?

Sonja van Giersbergen: "Het antwoord is simpel: stop met de ontwikkeling van een nieuwe sporthal en zwembad in Afslag 10. Het geld dat daarmee uitgespaard wordt, kan gebruikt worden om iedere burger in Horst aan de Maas de kans te geven te sporten in zijn eigen dorp of wijk".