Huisvestingsplan onderwijs: gevolgen voor onze scholen en kernen

28 juni 2019

Huisvestingsplan onderwijs: gevolgen voor onze scholen en kernen

Foto: - / -

In de raadsvergadering van 19 juni 2019 werd gesproken over het plan dat er voor moet zorgen dat  onze jeugd nu en in de toekomst gezond naar school kan. SP-raadslid Sonja van Giersbergen plaatste er de nodige kanttekeningen bij.

Sonja van Giersbergen: "Voor de SP was en is onduidelijk op basis waarvan de wethouder keuzes maakt voor de aanpak van bepaalde scholen, hetzij door verbouw, nieuwbouw of herbouw. Wat de SP betreft is de situatie in Sevenum bij De Horizon en De Dobbelsteen net zo nijpend als de situatie van De Doolgaard en Weisterbeek in Horst. De SP heeft gevraagd naar duidelijke argumenten waarom de ene school langer moet wachten op verbeteringen dan de andere".

Van Giersbergen stelde dat ieder dorp zijn eigen school verdient. Het weghalen van een school zorgt ervoor dat bijvoorbeeld  jonge gezinnen zich niet meer vestigen in een dorp hetgeen ernstige consequenties heeft voor de leefbaarheid. Als dorpen er zélf voor kiezen om op de dorpsgrens een school te delen vindt de SP dat prima. Belangrijk is dan dat het besluit gedragen wordt door de beide dorpen.

In haar betoog benadrukte de SP-woordvoerder ook het belang van een eigen gymzaal van een school of een dorp. Immers ook diegene die slechter ter been is of het jonge kind moet kunnen bewegen. Het is dan ook niet voorstelbaar dat er aan een school gesleuteld wordt, zonder dat daarbij de beweegmogelijk-heden worden meegenomen.

In haar betoog wees Van Giersbergen er op dat de financiën nooit een probleem kunnen zijn om de zaken uit te voeren, zoals de SP die voorstelt. Van Giersbergen: "Als het zwembad en de sporthal niet verplaatst worden naar Afslag 10 wordt er in één klap tussen de 20 en 30 miljoen bespaard. Meer dan genoeg om overal goede gymzalen te behouden of te bouwen".

En ander belangrijk punt voor de SP is duurzaamheid. Over vijftien jaar moeten alle gebouwen bijna energieneutraal zijn. Hierover is het huidige plan nog veel te vaag, stelt Van Giersbergen. Vijftien jaar lijkt nog lang, maar er moet echt nog heel veel gebeuren om alle scholen in Horst aan de Maas duurzaam te maken. "De overheid heeft wat ons betreft een voorbeeldfunctie voor de rest van de samenleving. Zij heeft ook de verantwoordelijkheid voor deze huisvesting. Hoe was het ook alweer? Gewoon doen!", aldus Sonja van Giersbergen.