Wat willen we met de arbeidsmigrant in Horst aan de Maas?

23 april 2019

Wat willen we met de arbeidsmigrant in Horst aan de Maas?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Op 16 april 2019 stond het conceptbeleid arbeidsmigranten 2019 op de agenda van de gemeenteraad. Voordat de gemeenteraad over dit thema sprak, kwam de heer Coesmans – voorzitter van de Regionale Adviesraad Arbeidsmigranten – aan het woord die wees op de aandacht voor het welzijn en toekomstperspectief van de arbeidsmigrant. Het beleid dat nu gemaakt is, is er - volgens hem - puur voor de bedrijven. Wat dat betreft is de SP het helemaal met hem eens.

De SP is in het algemeen van mening dat arbeidsmigranten hier naartoe gehaald worden om de lonen te drukken en arbeidskrachten binnen Europa tegen elkaar uit te spelen. Eigenlijk zouden alleen arbeidsmigranten in Nederland toegelaten moeten worden, als keihard aangetoond kan worden dat het werk niet gedaan zou kunnen worden door Nederlanders en onder normale arbeidsvoorwaarden, dus niet alleen op basis van flexwerk!

Dat is vooral een nationaal vraagstuk maar binnen de grenzen van Horst aan de Maas zou er een beleid moeten zijn dat tegemoet komt aan de mensen uit Horst aan de Maas – dus voldoende huizen beschikbaar, geen overlast in de buurt, de mogelijkheid om met iedereen in de buurt sociale contacten te onderhouden – én met respect voor de arbeidsmigranten – dus geen uitbuiting, normale huisvesting en bovenal de mogelijkheid bieden om de Nederlandse taal te leren, op kosten van de werkgever! Duidelijkheid over de aantallen arbeidsmigranten in Horst aan de Maas en over het aantal werklozen is noodzakelijk. Het "conceptbeleid arbeidsmigranten" dat nu door de verantwoordelijk wethouder is geleverd, is volgens SP-woordvoerder Sonja van Giersbergen ver onder de maat.

Sonja van Giersbergen: "Het gaat wat ons betreft bijvoorbeeld over duidelijkheid over de aantallen arbeidsmigranten in Horst aan de Maas en over het aantal mensen uit Horst aan de Maas dat geen werk kan vinden; over goedkope arbeid en uitbuiting; over huisvesting in grote wooncomplexen; over communicatie met de inwoners van Horst aan de Maas; over arbeidsmigratie en wat dat voor hen en hun omgeving betekent én wat zij daar zelf over te zeggen hebben; over nut en noodzaak van het leren van de Nederlandse taal en te proeven aan elkaars cultuur; en tot slot het serieus nemen van de inwoners van Horst aan de Maas. Het gaat om burgers die verschillende keren contact hebben gezocht en gehad met de gemeente om hun zorgen te delen. Allemaal zaken waar duidelijkheid over moet komen en waar ik de wethouder op bevraagd heb. Wij zien hierover veel te weing terug in het stuk dat nu door de verantwoordelijk wethouder is geleverd. Wij willen pas praten als er gesproken kan worden over garanties voor leefbaarheid in dorpen en wijken, waar ook de arbeidsmigranten een plek kunnen krijgen, mits er huisvesting in de wijken voorhanden is. Er zal (veel) extra gebouwd moeten worden om alle mensen in Horst aan de Maas een warm thuis te kunnen bieden. Bewoners dienen serieus genomen te worden als ze hun zorgen of wensen uiten".

Het doet de SP wel deugd dat andere partijen langzamerhand hun inzichten ook beginnen aan te passen. Ook bij hen horen we dat huisvesting geen verdienmodel mag zijn en dat er een bovengrens zou moeten zijn aan het aantal arbeidsmigranten dat een dorp kan verwelkomen. Sonja van Gierbsergen: "Misschien is er dan toch nog hoop om op dit thema iets te bereiken zodat we er allemaal beter van worden".