SP Horst aan de Maas: "Geen verhuizing Basisschool Weisterbeek naar Junior College"

21 maart 2019

Wethouder Han Geurts (CDA) wil onderzoeken of basisschool Weisterbeek - die uit haar jasje groeit in het huidige verouderde pand aan de Schoolstraat - kan worden verplaatst naar het Junior College, onderdeel van het Dendron College aan de Gebroeders van Doornelaan. De SP, bij monde van woordvoerder Thijs Lenssen, is net als de ouders van de kinderen van OBS Weisterbeek en het bestuur van scholenkoepel Dynamiek (waar de school onder valt) mordicus tegen.

"Het is slecht voor de veiligheid en de gezondheid van kinderen, als de school naar het Junior College zou moeten gaan", aldus de SP in de raadsvergadering van 19 maart 2019, die zo fel tegen die verplaatsing is dat de optie wat haar betreft niet eens onderzocht hoeft te worden. Dat ouders hun kinderen met de auto naar het Junior College moeten brengen, terwijl de kinderen nu nog vaak te voet naar school kunnen gaan, is voor de SP reden genoeg om de optie die wethouder Geurts open wil houden, nu al te verwerpen. Volgens de SP moet een eventueel nieuwe school gebouwd worden in het voedingsgebied van OBS Weisterbeek, in het centrum van Horst. De andere fracties willen dat de wethouder de optie wél openhoudt, naast de andere opties zoals verbouwing van het bestaande pand, nieuwbouw aan de Schoolstraat of nieuwbouw elders in het centrum van Horst, maar laten hun twijfels met betrekking tot verplaatsing naar het Junior College duidelijk doorklinken.