‘We willen mensen een stem geven’

21 februari 2019

‘We willen mensen een stem geven’

Foto: Marieke Vullings / Hallo Horst aan de Maas

Woensdag 20 maart kunnen de stemgerechtigde burgers van Nederland weer naar de stembus, nu voor de verkiezingen van de Provinciale Staten van Limburg en - indirect - voor de Eerste Kamer. Hallo Horst aan de Maas besteedt de komende weken aandacht aan de kandidaten van de verschillende partijen die mee doen aan de verkiezingen. In de 'Hallo' van 21 februari  werd het interview met Paul Geurts afgedrukt. Hieronder dat interview.

Horstenaar Paul Geurts staat de komende Provinciale Statenverkiezingen voor de SP op nummer 15. Wat hem betreft keert de partij weer terug in het College van Gedeputeerde Staten, als de partij écht aan de knoppen kan draaien om dingen te veranderen.

Het pluche van de provincie is Paul Geurts niet vreemd. Van 1994 tot 1996 was hij lid van de Provinciale Staten van Limburg. In 1990 was hij de eerste SP’er in de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Horst. “Ik sta op de lijst omdat ik het belangrijk vind actief uit te dragen wat wij als partij van belang vinden.

Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen de provincie en de gemeente. Als je deel uitmaakt van de gemeenteraad sta je dichter bij de mensen. De provincie is voor velen toch een abstract iets. Ze beseffen niet dat door de provincie beleid wordt bepaald dat door de gemeente gevolgd moet worden. Er spelen verschillende dossiers, denk aan huisvesting van arbeidsmigranten en de intensieve veehouderij, waar de provincie een behoorlijke vinger bij in de pap heeft. Daarbij, de provincie heeft weer invloed op de Eerste Kamer. Veel mensen zijn het niet eens met het beleid van de huidige regering. De coalitie heeft nu een kleine meerderheid. Door te stemmen tijdens de Provinciale Statenverkiezingen, kun je invloed uitoefenen op de landelijke politiek.”

In haar verkiezingsprogramma richt de SP zich onder andere op werkgelegenheid. Volgens de partij wordt er te veel de nadruk gelegd op het binnenhalen van logistieke bedrijven, terwijl er behoefte is aan de maakindustrie. Geurts: “Dat vinden we een slechte zaak. Het werk dat we hierheen halen, moet passen bij de bevolking. Jongeren trekken weg omdat er geen banen zijn. Nu wordt er vooral werkgelegenheid gecreëerd voor arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld Oost Europa. Zo is sociale woningbouw ook een van onze speerpunten. Er moet meer gebouwd gaan worden. Zodat ook woningzoekenden uit Horst aan de Maas weer een woning kunnen krijgen.” Om mensen te bewegen daadwerkelijk te stemmen, benadert de partij ze actief. “Uit een onderzoek Het Nationaal Kiezersonderzoek (NKO) blijkt dat het met name de lager opgeleiden in de achterstandswijken zijn die niet gaan stemmen. Door naar de mensen toe te gaan, proberen we dat te keren.”

In april stapte gedeputeerde Daan Prevoo uit het college, onder meer uit onvrede over de koers van de partij. Als het aan Geurts ligt is er na de verkiezingen weer een SP-gedeputeerde. “De vorige verkiezingen hebben we goed gescoord. Er is veel onvrede over de huidige regering. Denk bijvoorbeeld aan de afschaffing van de dividendbelasting. Mensen moeten ondertussen wel meer belasting gaan betalen. Of het bericht dat de energierekening met honderden euro’s gaat stijgen Waarom komt de provincies de mensen niet tegemoet als het gaat om energiebesparende maatregelen? Ze hebben het idee dat ze steeds minder te vertellen hebben. En wij willen hen een stem geven.”