Zorgen SP Horst aan de Maas over ontwikkelingen “Greenport”

5 september 2018

Zorgen SP Horst aan de Maas over ontwikkelingen “Greenport”

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Jaren geleden is in de regio gekozen voor de ontwikkeling van een groot gebied in Noord-Limburg onder de titel “Greenport”. Het gebied moet zowel van nationaal als internationaal belang worden. Het gebied wordt ontwikkeld en beheerd door “Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo” en bestaat uit bedrijventerreinen, natuurlandschappen en een campus. De SP Horst aan de Maas maakt zich zorgen over de ontwikkelingen rondom Greenport. Reden om Thijs Lenssen, raadslid voor de SP, enkele vragen voor te leggen.

Waarom is in de regio besloten om “Grreenport” te ontwikkelen?

Thijs Lenssen: “Na afloop van de Floriade wilden de betrokken gemeentes Horst aan de Maas, Venlo, Gennep, Venray, Peel en Maas, Bergen en Leudal aan de slag om gronden in dat gebied aan de man te brengen. Dit proces liep voor geen meter, mede door de economische tegenwind. Daarop heeft de provincie ingegrepen en hebben samen met de gemeente Venlo, Horst en Venray een plan opgezet dat uitmondde in “Greenport”. Met dat plan heeft ook de SP ingestemd”.

Hoe ziet dat plan er uit?

Thijs Lenssen: “Het plan bestond uit twee delen. Het zogenaamde ‘Studielandschap’ en het ‘Werklandschap’. Wat het Studielandschap betreft wilde men in de omgeving van het Floriadeterrein onderwijsinstellingen aantrekken zoals Gilde Opleidingen, HAS, Fontys  en de Universiteit van Maastricht. Doel hiervan is om studenten en hoogopgeleiden naar deze regio te trekken en (vooral ook) te houden. Dat loopt nu redelijk goed. Door die opleidingen hier naar toe te halen wil men ook bedrijven in de agri-food en industrie hier naar toe trekken. Maar dat lukt niet zo goed. Daar is de SP dan ook niet zo tevreden over. Er komen vooralsnog maar weinig bedrijven uit deze sector hier naar toe”.

En het Werklandschap?

Thijs Lenssen: “In dit deel van het plan wil men de gronden gaan verkopen aan bedrijven uit de sectoren Agrifood, Industrie en logistiek. Daarmee zouden 15 000 banen kunnen worden gerealiseerd, vooral voor mensen uit de regio en vooral ook banen voor hoogopgeleiden. Dat was voor ons een belangrijke reden om in te stemmen. En we hebben vanaf het begin aangegeven op de hoogte te willen blijven over de ontwikkelingen m.b.t. de werkgelegenheid om te zien of de ontwikkelingen de goede kant uitgingen..

En hoe staat het daar nou mee?

Thijs Lenssen: “De realiteit bij het Werklandschap is, dat er alleen maar logistieke bedrijven zijn geworven. Grote blokkendozen met dozenschuivers. Een erg conjunctuurgevoelige sector. Dat is nog daar aan toe. Wij worden als gemeenteraad niet of niet volledig geïnformeerd over de ontwikkeling van de werkgelegenheid. Eigen onderzoek van de SP leert dat de werkgelegenheid die gecreëerd wordt, vooral naar arbeidsmigranten gaat. Die ontwikkeling baart ons dan ook grote zorgen. Met het aantrekken van grote groepen arbeidsmigranten organiseren wij  onze eigen ellende, vanwege de daarbij behorende problematiek rondom huisvesting”.

Dus de doelen worden niet bereikt?

Thijs Lenssen: “Er worden nauwelijks banen voor de lokale bevolking gerealiseerd en al zeker nauwelijks of geen banen voor hoger opgeleiden, een van de pijlers van het plan. Bedrijven afkomstig uit de industrie of agri-food sector zijn er nog nauwelijks gekomen. De grootschalige mestverwerking van RMS – die gepland is aan de Horsterweg - valt wat ons betreft onder de procesindustrie”.

Wat gaat de SP doen met deze conclusie?

Thijs Lenssen: “Vanuit de gemeenteraad van de Horst aan de Maas is een zogenaamde “raadswerkgroep” opgezet om meer richting te geven aan de ontwikkelingen rondom Greenport. Ook de SP neemt daarin deel. Wat ons betreft is het doel zodanig te gaan sturen, dat we nu eens daadwerkelijk gaan doen wat we hebben afgesproken voor Greenport. Vooral om te voorkomen dat Greenport straks alleen is volgebouwd met logistiek bedrijven met werkgelegenheid voor arbeidsmigranten, waardoor de huisvestingsproblematiek voor deze mensen alleen maar groter wordt”.