Eindexamen doen en dan?

22 mei 2018

Eindexamen doen en dan?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Het is een spannende tijd voor veel scholieren, ook in Horst aan de Maas. De examens zijn weer begonnen en veel jongeren sluiten hun middelbareschooltijd, hopelijk succesvol, af. Het is tijd om te beginnen aan een vervolgopleiding. Dit is een mooie en belangrijke tijd maar wordt helaas door de overheid niet altijd even makkelijk gemaakt. Bart Cox, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst schreef er over in de Hallo. Hieronder zijn relaas.

Voor mbo-studenten is het verkrijgen van bijvoorbeeld OV aan meer regels gebonden dan voor studenten aan hbo of universiteit. De algemene studiefinanciering is geen gift meer maar een lening. De SP wijst dit schuldenstelsel af en wil de invoering van een volwaardige studiebeurs en dat de aanvullende beurs wordt verhoogd. Hiermee wordt studeren voor jongeren uit minder draagkrachtige gezinnen beter bereikbaar.

Na hun studie willen jongeren terugkeren naar Horst aan de Maas en daar moeten we blij mee zijn maar vind maar eens een geschikte en betaalbare woning in onze gemeente. De SP wil investeren in goedkopere en duurzame woningen voor onze jongeren.

Er spelen ook verschillende ontwikkelingen op gebied van werkgelegenheid. Er moet genoeg werk zijn voor elk opleidingsniveau met een eerlijk loon en toekomstperspectief. Dus meer banen voor iedereen en vaste contracten voor jongeren  om te voorkomen dat ze van tijdelijk werk naar tijdelijk werk hoppen.

De SP wenst de eindexamenkandidaten ontzettend veel succes deze periode en een goede toekomst!