Uitbuiting en mensenhandel bestraft

12 november 2016

Uitbuiting en mensenhandel bestraft

Foto: - / -

Gevangenisstraffen voor de directeur, Verdellen, en de boekhouder van Prime Champ, of “Crime Champ”, zoals vakbondsbestuurder Baltussen het bedrijf noemde. Daarnaast kreeg een computerman, die door het bedrijf ingehuurd was een werkstraf. Ook het bedrijf zelf kreeg een boete. En dat alles vanwege de wantoestanden bij het bedrijf Prime Champ, het champignonbedrijf, dat gevestigd is in Horst en Venlo en na een faillissement als Monaghan door het leven gaat: uitbuiting, mensenhandel en valsheid in geschrifte.

Prime Champ is al eerder verdacht geweest van uitbuiting. FNV Bondgenoten schakelde in 2007 de arbeidsinspectie in om het bedrijf aan te pakken. Er werd toen geen bewijs gevonden voor overtredingen met betrekking tot het minimumloon. "Wel was er sprake van onderbetaling, maar hier waren voor Prime Champ geen consequenties aan verbonden", aldus Wim Baltussen, FNV-bestuurder.

Prime Champ had - net als andere bedrijven in Horst aan de Maas nu nog steeds - locaties voor arbeiders bij het bedrijf. Het beleid van Horst aan de Maas, dat huisvesting van werknemers op terrein van het bedrijf
wordt toegelaten, heeft de SP zowel in de gemeenteraad als in Provinciale Staten voortdurend bekritiseerd (zie bijvoorbeeld: SP wil duidelijkheid over dorp voor buitenlandse werknemers.

De SP stelde al eerder vragen over het Prime Champ. In 2003, 2005, 2007, 2009 en 2010 werden in de gemeenteraad van Horst aan de Maas vragen gesteld over huisvesting en uitbuiting van Poolse werknemers. En in Provinciale Staten van Limburg  stelde toenmalig SP-fractievoorzitter Thijs Coppus uit Horst: "De SP wil dat de provincie Limburg het voor werkgevers onmogelijk maakt om Oost-Europese werknemers op het terrein van het bedrijf te huisvesten. Hierdoor komen veel buitenlandse werknemers amper in contact met de Nederlandse samenleving, hierdoor kunnen misstanden zoals uitbuiting lang voortwoekeren. Dit is slecht voor de integratie, zorgt voor moderne slavernij en oneerlijke concurrentie".

In 2002 stelde de SP in de Tweede Kamer vragen naar aan leiding van de discussie in Horst aan de Maas over de situatie van buitenlandse werknemers: Vragen over huisvesting Poolse arbeiders.