Rozenfeest 2016 in Lottum

25 augustus 2016

Rozenfeest 2016 in Lottum

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Op zondag 14 augustus vond het tweejaarlijks rozenfeest plaats in Lottum. Ook dit jaar had de organisatie met haar vele vrijwilligers voor een kunstzinnig en bloemrijk versierd Lottum gezorgd. Werkelijk indrukwekkend dat zoveel inwoners van Lottum samen zoiets moois kunnen maken.

Jan Janssen en de burgemeester hielden een toespraak. De eerste vertelde over zijn kunstzinnige fotografie op een manier dat je er beelden bij kreeg. Zeer interessant. De burgemeester vertelde vol trots over de samenwerking van de inwoners van Lottum en het verenigingsleven. Deze samenwerking verdiende alle respect.

De burgemeester ging ook in op de zorgen die de rozenkwekers treffen in deze toch economische niet al te gemakkelijke tijd. Het is een feit dat de rozenkwekers net als andere zelfstandige ondernemers het niet gemakkelijk hebben. Alle zelfstandige ondernemers hebben een onzeker bestaan. In een bericht in de Hallo van 25 augustus 2016 stelt SP-raadslid Riek Janssen: "Het vreselijkste hieraan vindt de SP dat er veel kleine bedrijven over de kop gaan. De grotere bedrijven worden steeds maar groter en grote. De banken werken niet gemakkelijk aan leningen. Dit geldt voor alle zelfstandige ondernemers in onze en andere gemeenten.

Men vergeet bij deze constatering vaak de werknemers die in deze bedrijven hun brood verdienen. Hun bestaan is ook onzeker. Denk aan de voortdurende spanning die er heerst als er werkeloosheid dreigt.

Als  we nu eens teruggingen naar bedrijven van gemiddelde grote of kleine- en gezinsbedrijven. Dan zou onze maatschappij en de mensen die zelfstandig willen ondernemen echt beter af zijn. Dan maken wij Horst aan de Maas wellicht tot de meest kansrijke gemeente om de gezondste regio te worden. Een regio waar er ruimte is voor natuur, werk en voor de kleine zelfstandige of gezinsbedrijven ondernemersruimte, in welke tak dan ook.