Greenport

7 juli 2016

Greenport

Foto: SP

Bij de laatste raadsvergadering stemde de SP in met het voorstel om diverse organisaties met verschillende deelnemende partijen rondom het voormalige Floriadeterrein, het zogenaamde Klavertje Vier gebied te ontvlechten. Van heel veel losstaande vennootschappen naar één Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo en een Campus Greenport Venlo.

Wij hadden van het begin af aan onze twijfels over het hele klavertje vier gebeuren. Of we er niet teveel geld in staken en of de risico's niet veel te hoog waren. En onze scepsis werd helaas bewaarheid. Het nieuwe plan is realistischer dan alles wat er voorheen lag aan Klavertje Vier plannen. Realistischere prijzen, investeringen van de Provincie en de campus die er definitief komt. Zien we dan nu helemaal geen beren meer op de weg. Nou, de scepsis is nog niet helemaal weg. Zo hoopt de SP dat het gaat lukken om met de komst van de campus eindelijk bedrijven aan dit gebied te binden welke actief zijn in de innovatieve agro business. De scepsis zit erin dat we bang zijn, dat als de verkoop van de gronden tegen blijft vallen, men te snel of noodgedwongen overgaat op de verkoop van gronden aan bedrijven die niets met deze sector van doen hebben en alleen banen creëren voor veelal medewerkers uit goedkope arbeidslanden. Wat de SP wil is dat we eerst aan de slag gaan om de mensen in deze regio weer aan het werk te krijgen en hoogwaardige jobs te creëren waardoor we hoogopgeleide jongeren kunnen verleiden in dit gebied te blijven wonen. Wij hoeven geen nieuw geld te investeren, alleen het eigen vermogen wat we er nog in hadden zitten. De SP heeft ingestemd met als toevoeging dat we als raad aan de bal willen blijven. En niet als bij de Floriade toen het al te laat was. Ingestemd sceptisch maar hoopvol.