Internationale schakelklas/vluchtelingenschool en de financiering van PETC+

28 mei 2016

Internationale schakelklas/vluchtelingenschool en de financiering van PETC+

Foto: SP

Afgelopen dinsdag stond in de Raad het voorstel op de rol om in de gebouwen van de voormalige Praktijkschool in Hegelsom een internationale schakelklas/vluchtelingenschool op te richten  voor een periode van 5 jaar. Het geven van onderwijs aan kinderen van arbeidsmigranten en vluchtelingen is een verplichting voor gemeentes en onderwijsinstellingen, en de stap om dit te doen en ook hier te doen is een goede. De aanwezigheid van deze mensen is een gegeven, en als wij willen dat deze mensen goed integreren moeten we snel werk maken van onderwijs, en met name taalonderwijs.

Juist het niet kennen van een taal is een belangrijke belemmering op goed te integreren in een gemeenschap, voor kinderen en zeker ook volwassenen. De SP was natuurlijk voor dit voorstel.

Meer moeite hadden we met de financiering van dit voorstel.

De huidige eigenaar van het complex wil dit verkopen aan PETC+, de huidige huurder. PETC + zorgt er dan samen voor dat er onderwijs kan worden gegeven. Omdat zij geen geld van de bank krijgen, wil de gemeente een hypotheek verstrekken van 1.2 miljoen.  Primair is de gemeente er niet natuurlijk niet het verstrekken van hypotheken. Alleen in zeer dringende gevallen, zoals hier, kan men daarvoor kiezen.

Als we dit dan met overheidsgeld doen, dienen de risico’s beperkt te zijn, en wat ons betreft ook goed afgedekt te zijn. Daar waren wij niet zo van overtuigd, waardoor we hier aanvullende vragen over hebben gesteld. Uiteindelijk hebben we voorgesteld om de renteontvangsten van de gemeente in een potje te doen, te reserveren. Dat kan de gemeente dan gebruiken mocht PETC+ in financiële problemen komen.

We waren aangenaam verrast dat ook de andere partijen deze aanpak zagen zitten. Het College gaat nu uitzoeken of dit juridisch kan en hoe dit moet.