Werk en inkomen

29 maart 2016

Werk en inkomen

Foto: SP

Via een raadsinformatiebrief, kortweg RIB genoemd, wordt de gemeenteraad geïnformeerd over belangrijke onderwerpen. In de commissie Samenleving van 22 maart stond de informatiebrief over de resultaten van Werk en Inkomen op de agenda. Dit gaat over de mensen die een bijstandsuitkering van de gemeente nodig hebben. Wat zijn de resultaten van de gemeente Horst aan de Maas over het jaar 2015 en hoe is dat bereikt?

De doelstelling was instroom gelijk aan uitstroom, zodat het totaal aantal uitkeringen niet groeit. Hierin is Horst aan de Maas geslaagd. Het zijn er zelfs zeven minder, terwijl er landelijk een stijging is. We zijn goed bezig hier in Horst aan de Maas. Hiervoor gebruikt de gemeente diverse projecten. De insteek is dat mensen die afhankelijk zijn van een uitkering vooral ook bezig zijn. Via projecten of vrijwilligerswerk aan de slag. Met als doel natuurlijk doorstromen naar betaald werk. De SP is over het algemeen zeer tevreden hoe deze zaken aangepakt worden.

Er bereiken ons af en toe echter ook signalen waarbij we onze vraagtekens hebben. Een gebeurtenis rondom de leertuin, waar uitkeringsgerechtigden naast groenonderhoud voor de gemeente ook groenonderhoud voor een particulier geacht werden te verrichten geeft natuurlijk te denken. Dat is niet de bedoeling. Gelukkig onderschrijft de wethouder dit en zal er op toegezien worden dat dit niet weer gebeurd. Ook zijn er signalen dat er banen verdwijnen die later door vrijwilligers ingevuld worden. Dat kan natuurlijk ook nooit de bedoeling zijn. De SP zal onderzoek gaan doen of dit laatste klopt en in welke mate dit in Horst aan de Maas voorkomt.