Horster Sportzone en de samenhang met andere dossiers

17 februari 2016

Horster Sportzone en de samenhang met andere dossiers

Foto: SP

In 2016 zal de gemeenteraad beslissen over een aantal dossiers die ver in kunnen grijpen in de leefbaarheid van vooral de kleine kernen, maar ook een forse claim kunnen gaan leggen op de gemeentefinanciën. Denk aan dossiers als het subsidiebeleid, accommodatiebeleid, het Gasthoes en het zwembad. Daar kan nu het dossier Sportzone Horst bijkomen. In diverse media is hier al informatie over verschenen en zijn er al bijeenkomsten hierover geweest. De Raad heeft hier nog weinig concrete informatie over, maar dit wordt binnenkort rechtgezet.

Het College weet hier veel meer van af maar deelt dit (nog) niet met ons. De wethouder gaf onlangs aan dat hij alleen informatie had over de software van dit plan (de samenwerking tussen betrokken organisaties), en geen informatie over de hardware (nadere invulling plannen, en de kosten). Dit gelooft natuurlijk niemand. Hoe kun je als wethouder overleggen over, en iets vinden van deze zgn. software, zonder kennis te hebben over de hardware.

Positief bij het dossier Sportzone is de samenwerking tussen verenigingen en organisaties, waarbij ze elkaar helpen en versterken. Als SP zijn we natuurlijk altijd voor het samenwerken van mensen en verenigingen. Dit soort samenwerkingen vindt overigens in diverse andere kleine kernen ook al plaats, maar zij hebben daar (nog) niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven.

Het dossier Sportzone grijpt in op veel meer dan alleen op het accommodatiebeleid, namelijk alle hierboven genoemde dossiers. Er daar kan een fors risico ontstaan. Dit ontstaat namelijk als over de Sportzone te vroeg een beslissing genomen zou (moeten) worden. Met die beslissing worden namelijk andere dossiers deels “op slot gezet”. Een voorbeeld: Stel dat er 10 miljoen nodig is voor de Sportzone, dan is dat geld niet meer beschikbaar zijn voor andere accommodaties in bijv. de kerkdorpen in de gemeente Horst aan de Maas.

Dat willen we als SP zeker niet. De SP vindt het daarom belangrijk dat over alle dossiers, zoals accommodaties en het zwembad, afzonderlijk, tijdig, en zoals afgesproken geoordeeld en een beslissing genomen zal kunnen worden met in het achterhoofd de mogelijke invloed op de andere dossiers.