SP-Hoês in gebruik genomen

18 december 2005

SP-Hoês in gebruik genomen

Vanaf zondag 18 december is er wat meer leven in de brouwerij aan het Lambertusplein. De SP Horst aan de Maas heeft er haar intrek genomen.

Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad, gaf een korte toelichting op de beweegredenen van de partij om haar intrek juist in de kiosk te nemen: een poging om de leegstand in het centrum van Horst enigszins op te lossen maar bovenal – vanwege de centrale ligging van het pand – om tussen de mensen te staan.

De officiële openingshandeling werd verricht door SP Tweede-Kamerlid Jan de Wit. Hij trok de parallel tussen de afbouw van de mijnen en behandeling van de mijnwerkers enerzijds en de soms troosteloze aanblik die centra bieden met leegstaande panden en gebarricadeerde ramen en deuren anderzijds. Hij wees er op dat de geschiedenis en de cultuur van vroeger doorleeft in gebouwen. Door die cultuurhistorische gebouwen af te breken, veronachtzaam je de mensen die die cultuur gemaakt hebben! ‘Het is goed’, aldus de Wit, ‘dat jullie dit pand in gebruik nemen. Het pand biedt allerlei mogelijkheden. Door het open te stellen en nadrukkelijk in gebruik te nemen, geef je het een belangrijke plaats in de samenleving en kan de SP de burgers nog meer betrekken bij haar werk.’

Na de openingshandeling en de toespraak van Jan de Wit kregen de aanwezigen een kop koffie en cake aangeboden. In de loop van de ochtend groeide het aantal bezoekers en konden er zelfs een aantal nieuwe leden bijgeschreven worden.