Veranderingen WSW op komst

12 november 2005

Veranderingen WSW op komst

De SP in Noord-Limburg organiseert op woensdag 23 november a.s. van 19.30 tot 21.30 uur een bijeenkomst voor werknemers in de Sociale Werkvoorziening. Tijdens de bijeenkomst spreekt Jef Kleijnen over de ontwikkelingen bij de Sociale Werkvoorziening. Kleijnen, vakbondsman en zelf werkzaam in de WSW, gaat in op de plannen van de regering om de WSW te veranderen en WSW-ers buiten de SW aan de slag te laten gaan. Ook gaat hij in op de financiële problemen van vele SW-bedrijven.

Red de Sociale Werkvoorziening

Drie van de vier sociale werkplaatsen zit in financiële problemen. Het wordt steeds moeilijker om aan opdrachten te komen, omdat een deel van het werk naar Oost-Europa verdwijnt. Gemeenten sturen steeds vaker bijstandscliënten en anderen zonder WSW-indicatie naar de sociale werkplaats. Dat geeft onrust onder het personeel en de voormannen. In de sociale werkplaatsen gebeuren meer bedrijfsongevallen dan elders. Gemeenten hebben onvoldoende aandacht voor de arbeidsomstandigheden en begeleiding van de mensen die in de WSW zitten. Steeds meer directeuren krijgen een salaris dat hoger is dan dat van de minister-president, terwijl de medewerkers er juist in koopkracht op achteruit gaan.

De sociale werkplaats moet blijven bestaan als beschutte werkplek voor mensen met een handicap. De sociale werkplaats mag geen plek worden waar alle mensen met problemen naar toe gestuurd worden. In plaats van de problemen op te lossen, zekerheid te bieden en te zorgen voor een beschutte omgeving wil de regering een groot deel van de mensen uit de WSW halen.

De SP eist in het debat in de Tweede Kamer:

• Laat de mensen met rust die al vóór 1998 bij de WSW terecht kwamen. Kom de beloften na! Zij die willen en kunnen, moeten begeleid worden naar werk buiten de WSW.
  • De WSW moet toegankelijk blijven voor mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn of worden.
  • Geen onderzoek naar verlaging van de lonen. Een verhoging is op zijn plaats. Wel moet er onderzoek komen naar de beloning van directeuren en van leden van de raad van commissarissen.
  • Meer overheidsopdrachten voor de sociale werkplaatsen.
  • De sociale werkplaatsen openhouden voor mensen met een handicap en geen enkele dwang op mensen en gemeenten om werknemers kwijt te raken.

Kom in actie! Red de sociale werkvoorziening

Naast informatie geven wil de SP graag met de werknemers van de NLW-bedrijven spreken over hoe het er bij deze bedrijven voorstaat. Daarom worden vooral de werknemers van NLW-bedrijven van harte uitgenodigd voor de bijeenkomst. Deze wordt gehouden in De Leste Geulde in Horst (Noordsingel 75).